Mazda 3: Setsakramentsky dobrá
Mám upřímnou radost, že se stále najdou automobilky, které mají v nabídce kdysi tolik populární hatchbacky. Tento segment automobilů zažil docela znatelný útlum vlivem masového přechodu na kompaktní crossovery. Osobní názor na tento trend zde nebudu nikterak dalekosáhle rozebírat, zkrátka trh si to žádá. O to víc ale dokáži ocenit odvážlivce jak z řad výrobců, tak i zákazníků, kteří do tohoto „rizika“ jdou.
Mezi značky produkující šmrncovní a sportovně vyhlížející hatchbacky bezesporu patří japonská Mazda s legendárním modelem 3. V roce 2019 spatřila světlo světa již čtvrtá generace oblíbeného modelu, a právě tu jsem dostal na redakční test. Od první chvíle mi padla do oka, a to zejména díky lakování Soul Red Crystal, tedy ona excelentní červená. Dynamický look navíc podtrhovaly kontrastní lesklé lišty, šedá 18“ kola a dvojice koncovek výfuku v zadním difuzoru.
Pod kapotou tepala nová mild hybridní jednotka Skyactiv-G150 určená výhradně pro dvojici modelů (Mazda 3 a CX-30). Jedná se o atmosférický zážehový dvoulitr s výkonem 150k a točivým momentem 213Nm spřažený v mém případě s 6-stupňovým automatem. Motor je tichý, kultivovaný a výkon mu rozhodně nechybí. Jen ona ta atmosféra se chová docela jinak, než na co je většina dnešních řidičů s foukanými motory zvyklá, zkrátka není tak pružný od nízkých otáček. Jakmile si však zvyknete, že se výkon dostaví ve vyšším spektru otáček, zcela jistě se zamilujete do pronikavého charismatického zvuku této pohonné jednotky a neustálého přísunu výkonu, který ukončí až omezovač.
Infotainment
Interiér nové trojky je ukázkovým kompromisem, jak by podle mého názoru mělo moderní auto vypadat. Precizní interiér je zkombinován jak s displeji, tak i hardwarovými tlačítky, přičemž zůstává uživatelsky příjemný a přehledný. V nové trojce se vám nestane, že byste dlouhé minuty bloudili infotainmentem a rozčilovali se nad nastavením klimatizace nebo deaktivací systému Stop&Start. Ergonomie tady zkrátka hraje prim, a to je zatraceně dobře. Sžití s Mazdou je proto otázkou několika okamžiků.
Samotná palubní deska je uměleckým dílem, kterou zdobí zapracovaný 8,8“ displej s perfektními pozorovacími úhly a odstíny černé. Pozor, displej není dotykový! Mazda jde po vzoru prémiového segmentu a na středové konzoli nabízí multifunkční ovladač pro ovládání infotainmentu. Toto řešení je stylové, elegantní a opět intuitivní. Ovládání napomáhá i samotná grafika systému. Umí například rozpoznat směr pohybu otočného kolečka a uživatele nasměrovat přesně tam, kde potřebuje bez zbytečného rozptylování pozornosti řidiče.
Systém je plynulý, graficky vydařený a působí technologicky vyspělým dojmem. Nabízí také mnoho možností, jak jej individualizovat k obrazu svému. Ukázkovým příkladem je navigace, kde máte hned několik možnosti, jakou grafickou podobu mapy si zvolíte pro denní i noční režim. Co se týká konektivity, Mazdě nechybí DAB příjem, rozhraní Bluetooth, Apple CarPlay ani Android Auto. Poslední dvě možnosti jsou však výhradně kabelové, což je škoda. Konektory jsou v interiéru dva, první je umístěn pod panelem klimatizace, další v loketní opěrce. Bohužel mne mrzí absence moderního USB-C nebo bezdrátové nabíječky standardu Qi.
Kaplička přístrojů + Head-Up Displej
Ve stejně stylovém duchu se nese digitálně-analogová kaplička přístrojů. Přístrojový štít tvoří z větší částí displej, jehož primární funkcí je zobrazování rychlosti. V prostřední části je však konfigurovatelná oblast určená pro zobrazování jízdních dat, výstražných hlášek nebo jízdních asistentů. Přepínání mezí screeny probíhá tlačítkem INFO na volantu. Na okrajích štítu se nacházejí dva analogové budíky, otáčkoměr (vlevo), teploměr chladicí kapaliny/palivoměr (napravo).
Moderního ducha dovede nová trojka navodit možností příplatku za projekční Head-Up Displej, jež promítá důležité informace přímo do zorného pole řidiče. V podání Mazdy se jedná o barevnou a ostrou projekci za co chválím. Řidič si dokáže dle svého uvážení přizpůsobovat, jaké informace na skle uvidí. Nabídka je široká, například rychlost, navigační šipky, distance adaptivního tempomatu nebo rychlostní limit.
Asistenční systémy
Již v základu nechybí celá plejáda asistenčních a bezpečnostních systémů, kterými se konkurenční modely pyšní za příplatky. Citlivost všech systémů může řidič nastavit dle svých preferencí stejně tak má možnost většinu systémů deaktivovat jedním stisknutím tlačítka, podobně jak to je u modelů BMW. Novinářský kousek byl vybaven příplatkovými pakety a dohromady obsahoval následující systémy:
- Rozeznávání dopravních značek (TSR)
- Smart City Break Support (SCBS) včetně detekce chodců (AEB)
- System pro hlídání mrtvých úhlů (BSM) + sledování provozu za vozidlem (RCTA)
- Adaptivní LED světlomety
- Systém pro hlídání pozornosti řidiče (DAA)
- Adaptivní tempomat
- Inteligentní asistent pro hlídání rychlosti (ISA)
- Inteligentní brzdový asistent (SBS)
- System pro hlídání mrtvých úhlů (BSM) + sledování provozu za vozidlem (RCTA)
Mobilní aplikace MyMazda
Největší zklamání tohoto jinak příjemného testu byla právě tato disciplína. Čekal jsem, že Mazda bude mít pro své zákazníky připravenou vymazlenou mobilní aplikaci pro vzdálený přístup do vozu, případně navíc vymoženosti v podobě dálkového odemykání/zamykání. Bohužel! Aplikace sice existuje, k dispozici je pro obě mobilní platformy (iOS/Android) ale příliš toho nesvede.
Pro párování potřebujete VIN a po úspěšné verifikaci se odemknou rozšířené možnosti aplikace. Úvodní obrazovka Domů obsahuje informace o vaší automobilové garáži, případně nabízí možnost vyhledat dealerství značky. Další záložka informuje o detailech vašeho vozidla jako VIN, barva, platnost záruky nebo dostupnost asistenční služby. Nejužitečnější záložkou je v pořadí 3. nazvaná jako Servis. Zde získáváte přehled o servisní historii včetně příští návštěvy servisu na základě ujetých kilometrů. A konečně poslední záložka ukrývá rychlý odkaz na asistenční službu. Na co však můžete zatím zapomenout jsou pokročilejší online služby jako například sledování spotřeby, jízdní statistiky, GPS poloha vozidla, kontrola zamčení vozidla nebo troubení.
ČTĚTE: Mobilní aplikace MyMazda v Evropě
Závěr
Nová Mazda 3 je excelentní hatchback, který mne velmi mile překvapil. Auto v sobě skrývá stále jistý půvab a výjimečnost, přestože jich na silnicích začíná přibývat. Během testu jsem se nemohl vynadívat na povedenou siluetu zvýrazněnou nádherným perleťovým lakem. Velmi mne oslovilo spojení moderního kokpitu s jistými konzervativními rysy. To mělo za následek vytvoření intuitivního celku, který je radost používat. Navzdory tomu, že to bylo mé první seznámení s Mazdou a udělalo na mne velmi příjemný dojem.