Volkswagen ID.3: Zbytečně mnoho kompromisů
Volkswagen ID.3 je model, jenž by se měl pro Volkswagen stát stejně stěžejním jako slavný brouk a zároveň by měl odstartovat zcela novou elektrickou éru. Ta by mimo jiné měla značku očistit od nechvalně proslulé kauzy Dieselgate. Do nedávna to však byl model, se kterým si VW uřízlo docela velkou ostudu, protože jej dodalo se zpožděním bezmála roku, a navíc stále s nedotaženým softwarem. Aktuálně je podzim roku 2020, světem hýbá druhá vlna koronavirové krize a do redakce konečně dorazila dlouho očekávaná ID.3 Pro 150kW 1st edition.
ID.3 přijíždí jako první model zcela nové rodiny elektromobilů ID postavené na platformě MEB. Mezi její největší benefit patří zejména fakt, že umožňuje konstruktérům například postavit auto velikosti Golfu, přičemž vnitřním prostorem sahá do vyššího segmentu, než je samotný Golf. Novinářský kousek byl skutečně jeden z prvních sériových vozů, který sjel z výrobní linky ve Zwickau. Napovědět mohou například německé SPZ či výbavový stupeň 1st se všudy přítomnými plaketami. Jestli však škodolibě čekáte, že je to auto plné chyb, musím vás rovnou zklamat.
1st Edition…
Úvodní edice 1st není žádné holátko, dle mého obsahuje vše, co řidič potřebujete. V novinářském autě tak nechyběl adaptivní tempomat, automatické přepínání dálkových světlometů, vyhřívaný volant a sedačky, vrcholný infotainment s bezdrátovou konektivitou, 18“ palcová kola, statické LED světlomety, parkovací senzory (vpředu + vzadu) nebo velmi chytrý ID light, tedy světelný LED pás pod čelním sklem, jež řidiče upozorňuje na notifikace (příchozí hovor, blížící se manévr v navigaci nebo indikaci stavu baterie během nabíjení). Osobně bych pak připlatil za zdařilé matrix světlomety s propojujícím LED páskem a parkovací kameru.
Navzdory vysokým očekáváním, které jsem od tohoto modelu měl, se neobejdu bez kritiky interiéru. Na něm je totiž velmi patrná snaha za každou cenu ušetřit a stlačit cenu na únosnou mez, což bylo v tomto případě spíše na škodu. Výsledkem je sparťanský interiér, jemuž vévodí padesát odstínů plastové šedi. Ať jsem se uvnitř zaměřil na cokoliv, působilo to na mne tak nějak „nemastně-neslaně“. Na mysli mám například ploché sedačky s minimem bočního vedení s loketkami jak v náklaďáku, středovou konzoli s obrovským úložným prostorem, ale bez roletek k zakrytí obsahu přes chatrné průduchy ventilace, nesmyslnou fixační síťku pod palubní deskou až po třešničku na závěr v podobě „hi-tech“ polovičatého ovládání elektrických okének s přepínačem pro ovládání zadní části vozu zvlášť. Řekl bych, že to šlo i jinak!
Nyní se ještě krátce zaměřím na to, jak vlastně elektrická ID.3 jezdí. Tady se karta konečně obrací, svezení je jednoduše skvělé. V podvozku se skrývala baterie s kapacitou 58 kWh spřažená s elektromotorem o maximálním výkonu 150 kW uloženým na zadní nápravě. Ano, jedná se o zadokolku a je to sakra znát. Koncernová MEB platforma pro elektromobily, na které je toto auto postavené počítá primárně vždy s pohonem zadní nápravy a co do přenesení výkonu na silnici je to ideální. Stejně tak musím zmínit velmi velký rejd, díky kterému se otočíte na pětníku. Konečně se dostávám k dojezdu, pohyboval jsem se kolem 320 km s průměrnou spotřebou 18 kWh/100 km, což je oproti deklarovaným 420 km docela rozdíl.
Infotainment
Na straně infotainmentu Discover Pro, jeho ergonomie a konektivity je novinka na úrovni. Multimediální systém je reprezentován 10“ displejem s vysokým rozlišením a dotykovou lištou touch-slider, jež známe například z Golfu 8. generace. Po sliderem můžeme najít zcela nový pás dotykových tlačítek pro zrychlené ovládání například výstražných světel. Ona grafická podobnost mezi oběma infotainmenty je docela velká, avšak každý pracuje na úplné jiné platformě. Golfu vévodí platforma MIB3, kdežto u ID.3 je to ICAS3 (In-car Application Server). Samotný risk nasadit v jeden okamžik několik nových platform může být příčinnou, proč došlo k ročnímu zpoždění. Čekání se dle mého v případě tohoto modelu vyplatilo, systém je plynulý, ovládání intuitivní a můžu jej celkově nazvat jako povedený. Jednoduchosti ovládání výraznou měrou napomáhá softwarové tlačítko HOME, kterým se vracíte buďto do menu nebo do konfigurovatelných domovských obrazovek. Další skrytou, za to velmi užitečnou funkcí je notifikační lišta. Kromě důležitých informací umožňuje uživateli uložení několika oblíbených funkcí do rychlé volby nebo přepnutí barevného schéma grafiky (světlý/tmavý).
Nezbytnou součástí multimediálního systému je bezesporu internetové připojení. ID.3 není výjimkou a nabízí řadu online funkcí. Během testu jsem si velmi oblíbil například webové rádio, dálkově ovládanou klimatizaci či online traffic. Nyní bych se rád zaměřil na poměrně chytrou navigaci, která k výpočtu trasy využívá prediktivní data (klotoidy, převýšení, poloměr zatáček,…) podle kterých vybírá vhodnou trasu i vzhledem k nabití baterie! A pokud i přes to všechno nemáte dostatečný dojezd, inteligentně naplánuje nabíjecí stanici na trase a rovnou vypočítá kolik času na ní musíte zůstat pro nabití potřebného dojezdu.
Po stránce konektivity je ID.3 vybavená maximálně. Smartphone totiž můžete připojit pomocí trojlístku technologií (Apple CarPlay, Android Auto a Mirrorlink). Připojení je umožněno buďto kabelem prostřednictvím dvojice USB-C nebo bezdrátové přes Bluetooth a Wi-Fi rozhraní vyjma zrcadlení, kde je nutné použít jedině kabel.
Digitální kaplička přístrojů
Jedna z největších inovací se udála právě na vůbec nejdůležitějším místě v autě, tedy v kapličce a na volantu. Zcela poprvé jsem se mohl setkat s plně dotykový volantem s haptickou odezvou. Zajímá vás, jaké to je? Prvně zvláštní a později vlastně geniální. Při prvotním usednutí máte tendenci tlačítka mačkat, což působí ve spojení s onou haptikou tak nějak „divně“. Objevíte-li však swipe, tedy ovládání pomocí posunu prstu po dotykové plošce tlačítka, je to velmi návykové.
V kapličce na vás svítí malinkatý displej, na kterém máte vše co potřebujete. Grafice dominuje digitální rychlost, po krajích jízdní asistenti a navigace. Tyto „uši“ si můžete pomocí tlačítka na volantu zvětšit či naopak zmenšit. Na displej navazují notifikační diody otočného voliče řazení. K poloze ovladače nemám sebemenší připomínku, je to po ruce a jednoduché.
Jízdní asistenty
Automobilka Volkswagen patří mezi značky, které své auta vybavují plejádou jízdních asistentů. Bohužel to nebyl případ testovaného modelu, který nebyl vybaven paketem Asistence Plus a tak zde chyběl například užitečný Travel Assist. Jedná se o kombinaci prediktivního adaptivního tempomatu (PACC), Lane Assistu s aktivním vedením v pruhu a systému rozpoznávání dopravních značek, což je škoda. Není důvod se obávat, základní balíček asistentů IQ.Drive obsahoval:
- Adaptivní tempomat (ACC),
- Pre-crash,
- Parkovací senzory (vpředu + vzadu),
- Light Assist (Automatické přepínání dálkových světlometů),
- Systém rozpoznání dopravních značek,
- Asistent rozpoznání únavy.
Mobilní aplikace We Connect ID.
VW si pro elektrickou rodinku ID připravilo speciální verzi aplikace We Connect s přídavkem ID. Stejně jako původní verze je appka velmi příjemná, přehledná a docela svižná. Aplikace umožňuje kromě standardního přehledu jízdních dat, informací o vozidle či dealerské sítě také pár velmi užitečných funkcí spjatých s elektrifikovaným pohonem.
Co mě na aplikaci skutečně bavilo byl přehled o průběhu nabíjení v reálném čase včetně možnosti jeho spuštění či ukončení ze smartphonu. Neméně oblíbenou funkcí se stala také doba odjezdu, jež umožňuje detailní nastavení klimatizace/topení, výhřevu sedadel/volantu/čelního skla a nabíjení vzhledem k předem naplánovanému času odjezdu. Vždy tak sednete do příjemné vytemperovaného interiéru a zcela se obejdete bez řízení v zimním kabátu. Pozn. Tuto možnost můžete najít i v infotainmentu, použití aplikace mi však přijde komfortnější.
Začnete-li důkladněji procházet možnosti We Connectu narazíte na ještě zajímavější položku Nabíjení, kde je možné snížit nabíjecí proud, pevně nastavit limit nabití baterie či nastavení automatického výhřevu čelního skla. A konečně na závěr poradce či e-shop pro objednání dobíjecích tarifu v síti VW Elli. V době testu byla k dispozici dvojice tarifů (We Charge Free a We Charge Plus) lišící se cenou za kWh elektrické energie.
Závěr
Volkswagen ID.3 Pro je dobré auto, lhal bych, kdybych tvrdil opak. Za tímto tvrzením je však mnoho kompromisů, o kterých nejsem zcela přesvědčen, že za cenu překračující 1 milion korun prostě chcete dělat. Nejvíc mě zklamal interiér, kde je použito až příliš lacině vyhlížejících materiálů, což degraduje auto na úroveň elektrické prvotiny e-Up!. Naopak po stránce elektrického pohonu, jízdních vlastností nebo asistenčních systémů si jen tak nezadá s prémiovými konkurenty a svou cenu si tak ID.3 obhajuje.
Ač se mnou mnoho lidí nebude souhlasit, musím Volkswagen pochválit za zprvu problematický infotainment. S novou architekturou se stále docela pere, avšak implementace elektrických funkcí, způsob softwarové aktualizace Over the Air či komunikace CarToX patří ke složitým hi-tech řešením a finální odladění tak bude chtít určitý čas. Během testu jsem nezaznamenal žádné problémy (nefunkčnost, chybové hlášky či výrazné zasekávání systému), které by mě omezovaly nebo znemožňovaly používání infotainmentu. Největší dojem na mě však udělala mobilní aplikace, jež umožňuje široké možnosti nastavení vozidla a také slouží jako užitečný poradce při výběru nabíjecího tarifu v koncernové síti Elli. Zkrátka vše na jednom místě a hlavně po ruce.