MENU

Volkswagen Golf: Osmé pokračování

Design infotainmentu: 95%

Plynulost: 80%

Ovladatelnost: 90%

Konektivita: 90%

Displej: 95%

TOTAL SCORE

Total Score 90%

Volkswagen si pro letošek připravil žhavou novinku v podobě nové generace Golfu, kterou jsem během léta pořádně otestoval. Přátele, víte kolikátá generace wolfsburské Octavie to vlastně je? Jedná se již o osmou generaci, což je na auto poměrně slušná historie. A když už dělá koncern něco po tolikáté, úspěch je doslova zaručen.

Osmička se od svého předchůdce docela výrazně liší, na Golf až nezvykle. Při pohledu zepředu nelze přehlédnout nízko posazené úzké světlomety s plynule navazující tenkou maskou a vyboulenou kapotou. Když k tomu přidáte moderní designový VW rukopis získáte revoluční Golf, který bourá zažité konvence. Kromě designu se změny dotkly asistenčních systémů, světlometů a zejména infotainmentu a digitalizaci.

Volkswagen Golf_1

Nafta vs. benzin

Všechno popořadě, nejprve si představíme testovací kousky z novinářské flotily. Do testu totiž přijela dvojice naprosto totožných Golfů v pastelové šedé a shodném výbavovém stupni 1st Edition. Zkrátka to první, co si lidé mohli ze showroomu odvézt. Úvodní edici bych nazval jako velmi dobře vybavenou, nechyběly zde LED matrix světlomety, adaptivní podvozek DCC (eTSI varianta), bezdrátová konektivita či skvělá ergonomická sedadla. Čím se obě vozidla od sebe lišila byl motor.

Prvnímu z vozů tepal pod kapotou nový diesel 2.0 TDI Evo s výkonem 110 kW. Aktuálně před příchodem verze GTD se jedná o nejvýkonnější naftu, která je k dostání. Musím uznat, že je ale výjimečně podařená a rozhodně tady nafta neřekla své poslední slovo. Agregát je spřažený se 7-stupňovou automatickou převodovkou DSG, jejíž chování je více než povedené. Během jízdy se umí opřít o 360 Nm točivého momentu a zbytečně tak nepodřazuje. Motor drží v rozumných otáčkách, což má za následek mimořádnou kultivovanost a z Eva dělá jeden z nejtišších dieselů na trhu. Co se týká spotřeby, tam není co dodat, protože nad 5 litrů se budete dostávat horko těžko, řekl bych, že téměř vůbec.

Volkswagen Golf_2

Druhý kousek byl zcela opačného ražení, poháněla jej totiž novinka v podobě mild-hybridní pohonné jednotky 1.5 eTSI. Celkový výkon zůstal oproti standardní jednapětcce nezměněn, tedy 110 kW (250 Nm) spražených se 7-stupňovým DSG a systémem vypínání dvou válců (ACT). Motoru přibylo pár hejblátek navíc a to startér-generátor, 48V palubní síť a extra akumulátor pod sedadlem spolujezdce do kterého je rekuperována energie. Pohonné ústrojí ve výsledku vyniká tichem, dynamičností a konečně také spotřebou, která se dokázala dostat ještě pár desetin litru benzinu níž. Jednoznačně si netroufnu říct, který motor je v Golfu lepší, ani s jedním zkrátka neuděláte krok vedle.

Infotainment

Nové generace volkswagenů jsou postupně obměňovány a do útrob proniká zcela nová generace infotainmentu nazvaná jako MIB3. Tento multimediální systém přináší, díky mobilním online funkcím MOD3.1, zcela nové možnosti a funkce. U nového Golfu tak můžeme poslouchat webové rádio, streamovat muziku, online aktualizovat software s mapami nebo používat hi-end komunikaci Car2X. Tedy vzájemně propojená vozidla, sdílející informace o dopravě nebo lokálních nebezpečí. K tomu, aby vše fungovalo je zapotřebí integrovaná eSIM karta a LTE připojení, což je součástí každého vozidla s novou generací infotainmentu.

Volkswagen Golf_interier

Nyní zpět k vozu. Interiér nového Golfu byl nápadně inspirován mercedesem, i proto zde můžeme spatřit mnichovský kokpit. Ovladač světlometů, digitální kaplička přístrojů a displej infotainmentu jsou spojeny pomocí lesklého plastového rámečku v jeden funkční celek. Toto řešení vypadá fantasticky, bohužel až na ten lesk jako blesk. To mne přivádí k postřehu, že ovládání světlometů, případně i dalších tlačítek na palubní desce je nově dotykové. Hardwarová tlačítka zůstala zachována výhradně pro výstražné světlomety nebo otevírání okének.

Infotainment je reprezentován dotykovým displejem o uhlopříčce 10“ s dotykovou lištou (touchslider), kde bych vyzdvihl rozlišení, grafiku a logiku ovládání. Systém je velmi podobný iPhonu, což evokuje i samotné Home tlačítko. Domovská obrazovka i menu jsou kompletně konfigurovatelné, stejně tak oblíbené funkce v horní liště, což výrazně zvyšuje uživatelský komfort. Systém lze ovládat dotykem, gesty, případně i hlasem. Pokročilé hlasové ovládání reaguje na přirozené fráze, k aktivaci stačí říct pouze „Ahoj Volkswagene“. Hlasové ovládání má však stále své limity a proto stále preferuji dotyk.

Volkswagen Golf_infotainment_2

 

V menu si zaslouží pozornost jedna z položek víc než ty ostatní. Mám na mysli Shop, ten slouží pro nákup funkcí a služeb určených danému vozidlu. Samotný koncept je velmi promyšlený a v praxi jednoznačně praktický. Například navigaci s online traffic si budeme do budoucna moct dokoupit pouze na letní dovolenou, což je levnější než příplatek za vyšší řadu infotainmentu. Stejně tak se uvažuje o stejném postupu v případě adaptivního tempomatu, light assistu či dalších asistentů. Aktuálně nabídka shopu obsahuje internetová data nebo cool barvičky pro ambientní osvětlení.

Touchslider

Naprostou novinkou je dotyková lišta umístěná pod displejem infotainmentu. Oproti Škodě Octavii je u Golfu slider rozdělen do tří oblastí a ukrývá v sobě hned několik funkcí, které je přinejmenším dobré znát. Elementárním účelem je ovládání hlasitosti systému a nastavování teploty dvouzónové klimatizace táhnutím nebo ťuknutím prstu na lištu. Slider však ukrývá ještě jednu zajímavou funkci, která usnadní zoom (přiblížení/oddálení) mapy. Podmínkou je pohyb v kontextu navigace, dotyk dvou prstů současně a pohyb doleva či doprava stejně jako při ovládání hlasitosti. Objedete se tak bez upatlaného displeje.

Volkswagen Golf_touchslider

Bezdrátová konektivita

Golf se nese ve znamení inovací, a tak uvnitř naleznete Phonebox s indukční nabíječkou telefonů a také dvojici USB typu C. Dle mého by byla na místě postupná evoluce místo revoluce a namísto druhého Cčka zde mohlo zůstat „klasické“ USB 3.0. Nechybí zde ani bezdrátová podpora Apple CarPlay. Zde je nutno dodat, že telefon se při delší jízdě v bezdrátové nabíječce značně přehřívá a poté dochází k výpadku Apple CarPlay a zamrznutí celého iPhonu. Pokud chcete tomuto problému předejít, využijte drátové rozhraní (Apple Carplay/Android Auto) pro připojení smartphonu.

Volkswagen Golf_apple carplay

Active Info Display

Zkrátka do hi-tech auta patří moderní kaplička přístrojů. U koncernových značek se pomalu stává standardem digitální kokpit. GTE bylo vybaveno 10,25“ displejem s výbornou čitelností, avšak trochu zastaralou grafikou. Nic na věci bohužel nemění ani nové plug-in hybridní ukazatele. Na druhou stranu je rozložení obrazovky jednoduché, což zvyšuje přehlednost. Ovládání probíhá tlačítky na novém volantu, které zůstaly stále ještě hardwarové. Prostřední část budíků lze konfigurovat dle potřeby. V kapličce lze zobrazit několik view včetně navigační mapy.

Volkswagen Golf_active_info_display_1

Bezpečnostní a asistenční systémy

Automobilka Volkswagen začala dávat chytrým systémům přízviska IQ. Stejně je tomu tak i v tomto případě, kdy se asistenční balíček jmenuje IQ.Drive. Tato značka naznačuje postupné překlenutí k autonomní jízdě. Testovací kousek čítal:

  • LED matrix světlomety IQ.Light s Dynamic Light Assist
  • Travel Assist s adaptivním tempomatem ACC a prediktivní funkcí (Autonomie 2. stupně),
  • Emergency Assist 1.5
  • Pre-Crash

Volkswagen Golf_iQ_drive

Mobilní aplikace We Connect

Jak je z nového Golfu patrné, konektivita a online prostředí je jeho krédo. VW se z toho snaží vytěžit maximum, avšak bez mobilní appky to jde těžce. Snadný vzdálený přístup k vozu je podmíněn vytvoření Volkswagen ID účtu a použití zcela nové mobilní aplikace We Connect. Výsledkem je maximální možná personalizace, tzn. vlastní nastavení kteréhokoliv jiného Volkswagenu s MIB3 pomocí svého účtu. Novinkou je tzv. digitální klíč, tedy možnost odemykání a nastartování motoru prostřednictvím NFC.

Závěr

Nový Volkswagen Golf dává okolí najevo, že je sice nový, avšak jistá podobnost, až možná konzervativnost tam stále jsou. Osobně si například nemyslím, že by tato změna někoho odradila od koupi, jak tvrdí někteří zlí jazykové. Osmička dostala do vínku nejmodernější dostupné agregáty, asistenty a v neposlední řadě také infotainment. Řidiče překvapí špičkovým jízdní komfortem a je zcela jedno, jestli se pod kapotou nachází diesel nebo zrovna benzin.

Novinka má několik es v rukávu, díky kterým nenechává své konkurenty chladnými. Na mysli mám zejména pokročilé online prostředí, technologii Car2X, bezdrátovou konektivitu či množství chystaných funkcí k dokoupení ve virtuálním VW shopu. Golf nabízí běžným zákazníkům to, co jiné prémiové automobilky výhradně ve svých vlajkových lodích.

Celý multimediální systém je intuitivní, jednoduchý a snadno si na něj navyknete. Co velmi oceňuji je spojení displeje infotainmentu a kapličky přístrojů do jednoho celku. Jedinou „vadou“ na kráse je bohužel stále nedoladěný software systému MIB3. Jednotku trápí nízký výkon a občasné výpadky stability ve formě resetů, černé obrazovky nebo zamrznutí. V ruku v ruce s tím následně jde i to, že přes zamrznuté HMI nelze ovládat de facto mnoho funkcí ve voze, což je uživatelsky nepohodlné. Tyto problémy ale vymizí ihned po vydání nového softwaru s přehoupnutím modelové péče. V globálu se však jedná o skutečně povedené auto, které je prošpikováno moderní technikou, vysokou mírou bezpečnosti a komfortu, což by mu mohlo pomoct udržet pozici etalonu značky VW.

 


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *