MENU

Dacia Duster: Rumunský recept na štěstí

Design infotainmentu: 60%

Plynulost: 85%

Ovladatelnost: 80%

Konektivita: 80%

Displej: 70%

TOTAL SCORE

Total Score 75%

Téměř všichni se můžeme shodnout, že předsudky nás ovlivňují jak v každodenním životě, tak i při různých rozhodnutích. Nejinak je tomu například u výběru nového auta. Velmi často tíhneme k drahým, velkým a luxusním vozům v domnění, že nám nabídnout onu prvotřídní kvalitu, komfort nebo spolehlivost. Na levná auta se potom díváme jako na „šmejdy“, které díky několikanásobně nižší pořizovací ceně prostě nemohou být dobrá a v provozu nám spíše překážejí. Položme si tedy otázku, zda jsou levná auta opravdu tak špatná a zároveň mi dovolte představit Dacii Duster.

Dacia Duster_3

 

Jsou auta, na jejichž testy se těším víc a také ta, na které méně. Pak tady je Duster, na který jsem se delší dobu odhodlával ale nečekal od něj vlastně nic. Auto začínající na částce 206.000 korun přece nemůže být žádný šlágr. Na druhou stranu mi ale vysvětlete, proč jich tolik brázdí české silnice. Pravda je taková, že to auto nabízí přesně tolik, co naprostá většina z nás potřebuje. Něvěříte?

Duster přijel na test v nejvyšší výbavě Prestige a všemi myslitelnými příplatky, které bylo možno objednat. Pod kapotou tepal vznětový motor 1.5 Blue dCi 115 spřažený se 6-stupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol 4×4. Cenovka této „nabušené“ verze proto přesáhla hranici půlmilionu. Cena samozřejmě finální nebyla! Pokud pohlédnete do akčního ceníku, rovnou si můžete odpočítat z ceny vozu krásných 80.000 Kč. Podtrženo a sečteno, tato funglovka vyjde na 440 tisíc korun včetně DPH. To je prostě pecka a v jistém slova smyslu rovnou i dumping vůči ostatním automobilkách.

Dacia Duster_interier

Infotainment

Jedním z velkých překvapení celého testu byl na první pohled ošklivý infotainment tak nějak vysunutý z palubní desky skoro jakoby tam ani nepatřil. Infotainment Media Nav Evolution, jak jej Dacia nazývá, disponoval 7″ dotykovým displejem s matnou povrchovou úpravou a dvojicí portu (USB a AUX) v pravém horním rohu. Tato poloha je vysoce nepraktická, protože se poté musíte potýkat s trčícím drátem od telefonu.

Když však zamíříme k samotnému systému, budete velmi mile potěšeni rychlost a plynulostí, možná také grafickým podáním, které je občas „rozpixelované“ ale dostatečně velké a intuitivní. Menu infotainmentu obsahuje 5 položek (GPS navigace, auto, rádio, média a telefon), přičemž 3D Navigace obsahuje databázi POI bodů pro lepší orientaci v neznámém prostředí s bleskovým výpočtem trasy. V této cenové relaci však nemůžeme očekávat například online traffic či aplikace pro vzdálený přístup pomocí aplikace.

V položce Auto najdete palubní počítač Driving Eco 2 převzatý z Renaultu a šikovného pomocníka pro jízdu v terénu Info pro 4×4. Kromě náklonů karoserie a kompasu oceníte příplatkovou položku v podobě 360 stupňového kamerového systému Multiview. Ten tvoří čtveřice kamer, výsledný obraz je přenášen na displej infotainmentu, kde má řidič možnost vybrat jeden z obrazů z jednotlivých kamer. Rozlišení je zcela dostačující a za příplatek 8.000,- až nevídané!

Dacia Duster_kamery1

Co mohu označit skutečně za pecku, tak to byla přítomnost rozšířené konektivity Apple CarPlay a Android Auto. Upřímně mne to velmi překvapilo a potěšilo, protože mnohým řidičům stačí právě zmíněná rozhraní a zbytek infotainmentu je defacto vůbec nezajímá. Stejně tak kvituju použití třech hardwarových otočňáků pro snadné a rychlé ovládání automatické klimatizace.

Apple Carplay

Závěr

Dacia Duster je skvělé auto, které se dokáže zavděčit většině. Vlastně ani nerozumím tomu, proč je tak levná. Design exteriéru se mi skutečně líbí, interiér je sice sparťanský, zato zcela funkční. Na poli technologií je to ze strany Renault důmyslný recyklát starších technologií, ale stále jde s dobou, což potvrzuje přítomnost například Apple Carplay, kamerového systému nebo bezklíčového přístupu.

Kde Dacia zaostává jsou asistenční systémy, zde zůstala výbava strohá a připlatit si můžete pouze asistent mrtvých úhlu v zrcátcích. Odpovědí na tuto kritiku je cenovka, protože právě tyto systémy auto výrazně prodražují, proto rozumím politice automobilky nabídnout vůz bez nich. Zde uklidním všechny zlé jazyky, Duster je bezpečné auto co do nárazu a deformací, jen prostě autonomně nezastaví před chodcem nebo překážkou a v nárazových testech Euro NCAP nezískala tolik hvězd jak Škoda Karoq.

Na samotný závěr musím vyseknout poklonu podvozku a odhlučnění naftového agregátu. „Dachna“ je překvapivě komfortní a stabilní auto s lehce přeposilovaným řízením, což však ničemu příliš nevadí. Chcete-li se vyhnout dieselu kvůli vysokému hluku, můžete být bez starostí, protože o něm vlastně nevíte.

 


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.