MENU

Lexus RX450h s online službami Lexus Connected

Design infotainmentu: 85%

Plynulost: 85%

Ovladatelnost: 80%

Konektivita: 90%

Displej: 85%

TOTAL SCORE

Total Score 85%

Japonská automobilka Lexus byla, je a také bezesporu bude symbolem výjimečnosti, luxusu a provokativního designu. Společným rysem aktuálních modelů je bohatě členitá maska, na kterou navazují úzké světlomety a uhrančivé hrany vedoucí napříč celou karoserií. Díky takto osobitému designu musí být všem jasné, že auta s velkým „L“ ve znaku rozhodně nebudou masovou záležitostí, ale spíše věcí vytříbeného vkusu. Ptáte se, jaký model této značky, způsobil mé nadšení? Bylo to vlajkové SUV RX450h, to totiž po faceliftu exceluje ve všech disciplínách.

Na tento test jsem dostal naprosto snový kousek. Mé RX zdobilo bílé perleťové lakování s černými F Sport doplňky, které dodávají obrovskému SUV ten správný sportovní šmrnc. Nadšení pokračovalo i během prvotního usednutí do skvělých sedadel čalouněných jemnou a kvalitní kůži červené barvy. Prostě WOW!

Lexus RX450h

Při pohledu do ceníku nového RX zjistíte, že co do motorizace máte výběr velmi omezený. Dostupná je totiž jediná varianta 450h AWD. Správně, jedná se o hybridní pohonnou jednotku složenou z benzinového šestiválce o objemu 3,5l s výkonem 263k a elektromotorů, ty přidávají dalších 167k. Celkový výkon je tedy 313k. Pro někoho může být jediným rušivým elementem snad jen bezestupňová převodovka e-CVT, která vytáčí motor někdy až příliš. Šestiválec tento „nedostatek“ kompenzuje velmi sametovým projevem.

Infotainment

Facelift přišel se zcela novým a povedeným infotainmentem! Dominantním prvkem je dotykový 12,3″ displej systému Lexus Media Display L2. Zde mám jedinou výtku, mohl být o něco víc zakomponovaný do palubní desky, příliš ční do prostoru. Pochvalu si naopak zaslouží mírně upravený Remote touch, tedy touchpad s haptickou odezvou umístěný na středovém panelu vedle voliče jízdních režimů.

Lexus RX450h interiér

Grafika multimediálního systému je elegantní a zároveň přehledná. Home obrazovka je rozdělena na několik základních položek (Lexus Navigation Premium, Rádio (FM/DAB), Média, Telefon, Automobil, Info, Klimatizace a Nastavení) ze kterých se můžete „prokliknout“ do dalších úrovní a funkcí. Díky poměrně velké uhlopříčce má zde smysl funkce SplitView. Ta rozdělí uhlopříčku displeje v poměru 75:25. Uživatel získá možnost zobrazit na každé z rozdělených displejů jiné informace, tedy multitasking.

Lexus Navigation premium

Největší vylepšení se odehrálo po stránce konektivity. Multimediální systém nyní nabídne kromě bluetooth konektivity také Apple CarPlay nebo Android Auto. Oba z režimů využívají úplnou uhlopříčku displeje, což působí opravdu skvěle. Ovládat rozhraní lze jak pomocí dotyku, tak i touchpadu, tím se vyhnete otiskům prstů. Smartphone musí uživatel připojit pomocí kabelu a dvojice USB konektorů ukrytých pod loketní opěrkou! Ostatní USBčka slouží pouze pro nabíjení a neslouží k přenosu dat. Vyzdvihnout musím přítomnost bezdrátové nabíječky Qi a důmyslné horizontální přihrádky na mobil.

Apple CarPlay

Všechny audiofily potěší opravdu fantastický audiosystém od prémiového výrobce Mark Levinson®, který ve spojení s ukázkovým odhlučněním kabiny, tvoří koncertní síň. V interiéru je důmyslně rozmístěno 15 reproduktorů, přičemž o kvalitu zvuku se navíc stará funkce vylepšování MP3 Clari-Fi.

Qi nabíječka

Digitální kaplička přístrojů a Head-up displej (HUD)

Výsadou výbavy F SPORT je plně digitální přístrojový štít. Ovládání probíhá pomocí tlačítek na volantu, jimiž lze přepínat jednotlivé módy (jízdní data, navigace, nastavení, asistenti). Výraznou část displeje zabírá obruč, měnící grafické schéma na základě aktuálně zvoleného jízdního režimu (ECO ukazatel/otáčkoměr). Bohužel jsem zde postrádal „fjúčuru“ v podobě pohyblivého prstence kolem displeje, který známe z modelu RC350h. Štít stále postrádá podporu češtiny, což může způsobit některým lidem problém, protože prostřednictvím něj konfigurujete většinu funkcí vozu.

Stejně tak zde nechybí barevný projekční Head-up displej o rozměru 240 mm x 90 mm. Ten promítá množství důležitých informací přímo do zorného úhlu řidiče. Množství zobrazovaných informací a polohu obrazu můžete konfigurovat v nastavení.

Head-Up Display

Asistenční a bezpečnostní systémy

Japonská automobilka sdružuje celou armádu asistenčních systémů pod souhrné označení Lexus Safety System+. Druhá nejvyšší výbava disponuje:

  • Přednárazovým bezpečnostním systémem (PCS)
  • Dynamickým adaptivním tempomatem (DRCC)
  • Systémem upozornění při opuštění jízdního pruhu (LDA)a asistentem semiautonomní (LTA)
  • Systém rozpoznávání dopravních značek (RSA)
  • Automatické ovládání dálkových světel (AHB)
  • Systém sledování mrtvého úhlu (BSM)
  • Systém sledování provozu v příčném směru za vozem a brzdění (RCTAB)

Facelift přinesl kromě nového infotainmentu také inovativní světlomety BladeScan. Jedná se o adaptivní LED světla, která integrují speciální moduly s dvojicí rychle se otáčejících zrcadel. Vlivem nestandardního směrování emitovaného světla, synchronizace otáček zrcadel a dynamické regulace svítivosti diod, dochází k daleko přesnějšímu clonění protijedoucích vozidel. Další výhodami je lepší rozprostření světelného kuželu a jasnější světlo, které napomáhá řidiči bezpečně detekovat chodce na vzdálenost 56 metrů. Jízda s těmito světlomety je opravdu příjemná, plný potenciál však poznáte až při rychlostech nad 120 km/h, kdy se krajina kolem vás doslova rozzáří.

RECENZE: Lexus ES300h s Lexus Connected Services

Panoramatické zobrazování okolí vozu

RX je pořádný koráb, se svými bezmála 5 metry délky chce manévrování jistý skill. Z tohoto důvodu přijde méně zkušeným řidičům vhod panoramatické zobrazování okolí vozu (PVM). Systém je složen ze čtveřice kamer, které zobrazují skutečným obraz v reálném čase na displeji infotainmentu. Tento pohled z tzv. „ptačí perspektivy“ je doplněn o akustické signály z parkovacích senzorů. Řidič tak získává dokonalý přehled o dění kolem vozidla. Pro ještě lepší přehled můžete použít režim virtuálního 3D pohledu.

Panoramatické zobrazování okolí vozu

Lexus Connected Service

Infotainment umí posádce nabídnou i vyšší úroveň konektivity, tedy online služby, které například usnadní hledání čerpací stanice nebo restaurace. Abyste mohli tento servis používat je nutné založit účet na portálu My Lexus a multimediální systém připojit k internetu pomocí Wi-Fi hotspotu telefonu. Zde vidím místo pro kritiku za absenci integrované SIM karty. Ta by používání online služeb učinila jak komfortnějším, tak i použitelnějším.

Lexus Connected Services

V praxi to znamená, že můžete využívat aplikaci Počasí s předpovědí na několik dnů, Google StreetView, databázi POI bodů nebo seznam čerpacích stanic. Čerpačky lze jednoduše filtrovat podle ceny, vzdálenosti či umístění na aktuální navigační trase. Vše funguje spolehlivě, občas je nutné si na informace déle počkat.

Závěr

Lexus RX 450h může hrdě nosit označení výjimečného či prémiového SUV. Design, ticho, technologie a prvotřídní řemeslné zpracování TAKUMI ve vás zanechají nepopsatelný zážitek, díky kterému přivřete oči nad občasnými nedostatky. Ano, i tomuhle autu lze něco vytknout, a právě infotainment je stále na hraně.

Body například strhávám za zastaralou grafiku nebo zcela chybějící mobilní aplikace pro vzdálený přístup. Aplikaci vnímám zároveň jako největší nedostatek, který sráží Lexus před konkurencí. Na druhou stranu chválím za vyslyšení nářků nás všech, kterým chyběla rozšířená konektivita Apple CarPlay a Android Auto.

 


Na samotný závěr bych rád poděkoval za možnost fotit aristokratický Lexus v kontrastu s nádherným prostředím zámku Bon Repos. Jedná se o lovecký zámeček, založený hrabětem Františkem Antonínem Šporkem již v roce 1718. Najít jej můžete poblíž obce Čihadla v katastrálním území Stará Lysá. Rozlehlé pozemky zámku jsou přímo předurčené pro konání pohádkových svateb nebo oslav. Máte-li zájem o pronájem tohoto objekt, kontaktuje paní Evu Chlumovou.

Foto: Filip Suchomel

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *