Audi e-tron s infotainmentem MMI a službami MyAudi
Je tomu téměř rok, co ingolstadská automobilka představila svůj první sériově vyráběný elektromobil. Oproti jiným německým rivalům se zdálo, že Audi „zaspalo“, jenže opak byl pravdou. Konstruktéři totiž v tu dobu pracovali na opravdu výjimečném automobilu, který má spojit německý luxus a konzervativnost s elektromobilitou. Po prvním svezení s e-tronem poznáte, že se to povedlo. Ovládání a chování auta je velmi podobné ostatním modelům značky, mající pod kapotou spalovací motor. Z pohledu zarytého petrolheada není třeba dělat žádných kompromisů. Toto luxusní elektrické SUV v sobě snoubí technologie budoucnosti a rozsáhlou konektivitu, která usnadňuje život s elektromobilem.
Audi e-tron 55 je jako elektrický projektil, který se vší noblesou, elegancí a pohodlím protne magickou dvoustovku tak rychle, až vám to vyrazí dech. Poměrně velké SUV ženou kupředu dva elektromotory s celkovým výkonem 265 kW. V režimu boost nabízejí po dobu 60 vteřin výkonovou špičku dokonce 300 kW s točivým momentem 664 Nm. Plná akcelerace je bezesporu adrenalinovým zážitkem, stinnou stránkou je prudké krácení dojezdu. 95kWh akumulátor slibuje nájezd přesahující 400 km, což je klidně reálně možné. Daleko častěji jsem během testu dosahoval 300 km (spotřeba 26 kWh/100 km). Doba nabíjení se odvíjí od stavu baterie a typu stanice. Preferoval jsem rychlonabíjení CCS Combo s 50 kW, kdy 100 km dojezdu naskočilo zhruba za 30 minut. Zamíříte-li s e-tronem na stanici Ionity (150 kW), nabijete za stejný čas 3x víc (300 km).
Infotainment
Interiér se nese v duchu luxusu, každá spára nebo šev jsou na milimetry shodné, což dodává pocit výjimečnosti. Celý tento dojem umocňuje velmi decentní ambientní osvětlení s širokou škálou nastavení a interakcí na změnu teploty či jízdního režimu. Řidič je uvnitř Audi vsazen do kompozice hned pětice displejů a chvíli si na ně zvyká. V tomto odstavci se budu věnovat jen dvěma z nich. Velmi pozitivně vnímám, že hlavní displej infotainmentu není nikterak přehnaně gigantický (10,1“) a zároveň je vkusně vsazen do přístrojové desky. Ta se zcela obejde bez rušivého vyčnívání do výšin v zorném poli řidiče.
Displej vyniká jak jemností rozlišení, tak i haptickou odezvou. Pokaždé když „kliknete“ na kteroukoliv ikonu, hmatem ucítíte odezvu, jako byste stlačili skutečné hardwarové tlačítko. Tato funkce výrazně eliminuje nechtěné přehmaty. Grafika systému nijak nevybočuje a zapadá do současné filozofie Audi. Uživatelsky příjemné jsou vysvětlivky pokročilých funkcí pomocí animací. Pro rychlý přehled o stavu vozidla a online služeb slouží notifikační lišta, ta je k dispozici pod horním okrajem displeje. Nevyhovuje-li vám ovládání dotykem, e-tron rozpozná vaše gesta a řeč. Oproti Audi Q3 je zde hlasových pokynů výrazně víc a není tak žádný problém ovládat například klimatizaci. Bohužel hlasový asistent není tak pokročilý jako například v Mercedesu A.
Druhý displej o rozměrech 8,6“ sekunduje tomu hlavnímu a slouží k ovládání klimatizace, komfortních prvků a zadávání textu. Po vzoru většího displeje disponuje haptickou odezvou a vysokým rozlišením. Velmi užitečnou featurou je možnost uložení nejrůznějších zkratek (kontakt, funkce, nastavení…), které lze poté jednoduchým stisknutím vyvolat.
Chytře vyřešena je schránka pro odložení smartphonu. Místo horizontálně umístěné plošky na středové konzole se zde nachází vertikální držák, který zabere zlomek místa. Během jízdy tak stačí telefon odložit a díky „klipsu“ drží přesně v držáku. Součástí tohoto řešení je bezdrátová nabíječka standardu Qi nebo napojení telefonu na anténu vozu pro zlepšení příjmu. Ke štěstí mi v tomto případě chybí jen podpora bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto. Tady se stále ještě musíme spokojit s kabelem, který je na druhou stranu však spolehlivý a nehrozí výpadky.
Internet je pro komfortní soužití s elektromobilem nezbytný. E-tron je názornou ukázkou, jak to má vypadat. Online připojení oceníte například při hledání restaurace. Nenajde-li navigační systém POI s vaší oblíbenou restaurací, stačí kliknout na symbol Google a ten se postará o navigaci na místo určení. Stejně tak lze vyhledávat informace o kinech nebo divadlech či předpověď počasí. Dalšími funkcemi, které si vynucují internetové připojení je vzdálené ovládání vozidla nebo web rádio, které překvapí značnou kvalitou zvuku.
RECENZE: Audi Q3 Edition One s infotainmentem MMI
Virtual Cockpit
Netřeba zdůrazňovat, že Virtual Cockpit od Audi patří mezi aktuální špičku mezi přístrojovými štíty. Se svou úhlopříčkou 10,25″ a naprosto jemným rozlišením servíruje řidiči všechna jízdní data, která pro jízdu potřebuje. Digitální kapličku ovládáte pomocí několika tlačítek na volantu. Zajímavostí je tradiční programovatelné tlačítko označené hvězdičkou. Při orientaci v neznámém prostředí oceníte gigantickou mapu s drobnými budíky po krajích disleje. Detaily StreetView jsou opravdu znamenité, včetně vykreslení 3D budov nebo grafického zobrazení dojezdu pomocí „volského oka“.
Během testu mi nejvíc vyhovovalo standardního zobrazení, tedy budíky doplněné o spotřebu elektrické energie, dojezd, asistenční systémy nebo média. Za příplatek však můžete získat speciální e-tron režim, který je uzpůsoben pro lepší přehled v energy managementu. Mne se zdál spíše matoucí, ale věřím, že jiným uživatelům bude naopak vyhovovat.
Bang & Olufsen Premium Sound System s 3D
Dokonale odhlučněný interiér dal vyniknout špičkovému audiosystému s 15-kanálový zesilovačem s celkovým výkonem 705 W. Prostorový efekt obstarává 16 reproduktorů s krystalicky čistým zvukem Fraunhofer Symphoria, díky kterému se budete cítit jako v koncertním sále. Systém přehrává skvostně všechny myslitelné hudební žánry. A v případě, že svou oblíbenou „pecku“ pořádně osolíte, neuslyšíte ani náznak zkreslení.
Asistenční systémy
O svou bezpečnost se posádka bát nemusí. Je o ni dostatečně postaráno, což dokazuje hodnocení 5 hvězdiček v Euro NCAP testech.
Vozidlo disponovalo paketem asistenčních systémů:
- Asistent adaptivní jízdy a adaptivní tempomat,
- Asistent změny pruhu,
- Asistent dálkových světel,
- Asistent rozpoznávání dopravních značek,
- Audi parking system se selektivním zobrazováním,
- Audi pre sense front
- Audi pre sense basic
Virtuální zrcátka
Na silnicích již sem tam nějaký ten e-tron projede a pokud jste bystří, jistě vás na většině z nich něco upoutalo. Ano, to auto nemá vnější zpětná zrcátka! Tato výbava je sice za příplatek, značné procento majitelů si ale připlatilo. Jedná se o převratné kamery, které jsou integrovány v prostoru pro standardní zrcátko. Obraz je přenášen ve velmi vysokém rozlišení (1200 x 800 pixelů) na dvojici 7“ OLED displejů v interiéru. Pozice displejů je zprvu nezvyklé nízká, po chvíli si zvyknete. Nojo, sem tam se podíváte do okénka, kde nic není. Zrcátkům nechybí signalizace mrtvého úhlu nebo aktivace směrovky. Během testu se mi objevil občasný problém s jasem jednoho ze zrcátek, věřím, že se jedná o softwarovou záležitost, kterou napraví flash.
Mobilní aplikace myAudi
Aplikace má jednoduchou grafiku, ovládání a je velmi užitečná. Kromě informací o poloze vozidla poskytuje kontrolu nad službami Audi Connect, umožňuje zasílání cílů do navigačního systému, vedení knihy jízd nebo přehled o autorizovaných servisech v okolí. U elektromobilu oceníte aktuální přehled o stavu baterie a jejím nabíjení, dálkové uvolnění nabíjecího konektoru či aktivaci nezávislého topení a ventilace. Bezesporu zajímavou funkcí je i Audi connect klíč, která vás přiměje odložit klíče od vozu. K odemknutí poslouží pouze smartphone s čipem NFC a OS Android.
ČTĚTE: Infrastruktura pro elektromobily MOON
Závěr
Audi e-tron je fenomenálním přehlídka moderních technologií ve vysoce funkčním prvku. Ať už se člověk zaměří na elektrický pohon, rychlonabíjení, inteligentní asistenty, světlomety nebo propracovaný infotainment. Vše je přesně tam, kde má být a hlavně takové, jak člověk očekává. To vše pochopitelně ve špičkovém provedení s německým smyslem pro detail. Největší poklonou je asi tvrzení že je výborné auto, nikoliv elektromobil. Chová se přesně tak, jak jste od jiných audin zvyklí. Jedinou nevýhodou je čas, který jste nuceni strávit na nabíjecí stanici. Tímto modelem se Audi si obhajuje svůj slogan „Náskok díky technice!“.
Foto: Filip Suchomel
Tak to je něco! Technologie fakt mega !
Já mám audi 3 a tolik problému kolek jsem s ní měl. 😀 Poslední co jsem do ní dělal bylo odhlučnění, protože to už nešlo vydržet. To jsem svěřil https://www.2din.cz/odhlucneni-auta/