SsangYong Rexton s multimediálním paketem
Velký, větší a možná i největší. Přesně tak bych nazval nový Ssangyong Rexton, který se svou velikostí podobá například Land Cruiseru. Druhá generace vyniká kvalitou zpracování a především designem. Ten se od předchůdců radikálně mění a z ošklivého off-roadu se díky studiu Pininfarina stalo na dnešní poměry hezké auto. Tímto však veškerá překvapení nekončí, Rexton mne oslnil i po stránce infotainmentu.
Značka Ssangyong není žádným nováčkem na evropském trhu. Za dobu své působnosti si vylsoužila spíše než obdiv tak posměch. Na vine byly modely, jejichž design byl přinejmenším diskutabilní. Názor nepomohlo změnit ani kvalitní pohonné ústrojí od Mercedesu. Nyní patří značka pod koncern Mahindra a situace je o poznání lepší. Nová modelová řada značky si zaslouží oproštění od starých předsudků, protože jsou konkurencí, která by se neměla podceňovat.
Infotainment
Masivní přístrojové desce dominuje 9,2“ dotykový displej s několika hardwarovými tlačítky. Co se grafiky týká, zasloužila by si víc detailů a větší ostrost. Pro komfortní ovládání to chce trochu zvyku, ergonomie se liší od zažitých návyků. Ale tím neříkám, že je to špatně. Zapracování displeje působí vkusně až prémiově. Součástí Smart Audio Paketu II je také parkovací kamera, Bluetooth hands-free, 6 reproduktorů nebo navigace. Bohužel tu jsem nemohl vyzkoušet, protože chyběla SD karta s mapovými podklady.
Podstatným nedostatkem je absence češtiny, což může být pro některé potencionální zájemce značně nepohodlné. Za co si zaslouží plusové body je analogová stránka, která se z automobilů postupně vytrácí. Pod displejem najdete tlačítkový „segment“, kterým se ovládá klimatizace, výhřev či ventilace sedadel. Tlačítka mají tichý chod, vypadají kvalitně a nejsou titěrná, takže vždy stisknete to, co chcete.
Konektivita
Kromě výše zmíněného Bluetooth rozhraní nabízí korejská novinka Apple CarPlay i Android Auto. Co se týká prvního zmíněného, tedy Apple rozhraní, nezaregistroval jsem žádný náznak zaseknutí nebo přerušení spojení. S aktualizací operačního systému iOS 13 dochází k výrazné změně grafiky tohoto rozhraní. Nyní je systém přehlednější a ovládání oblíbených aplikací jednodušší. Novinka nabízí i „Home“ stránku s rychlou volbou mapy, hudby a kontaktů. Co bych přivítal je bezdrátová nabíječka Qi, která chybí. Nabíjet lze pomocí USB konektorů a integrované 230 V zásuvky, kterou lze aktivovat tlačítkem vlevo od volantu.
Kaplička přístrojů
Pohledu do kapličky potěší konzervativní jedince. Dominantou je dvojice decentních analogových budíků pro rychlost a otáčky, které jsou doplněny o 7“ barevný TFT displej s velkým rozlišením. Na displeji můžete zobrazit důležitá jízdní data, navigační pokyny, audio nebo jízdní asistenty. Ovládání probíhá tlačítky na volantu, které mají na můj vkus horší layout. Příjemnou funkcí, kterou oceníte při jízdě v noci, je možnost ztlumení podsvětlení budíků. Rychlost je poté zobrazována jen digitálně na displeji a vy nejste zbytečně oslňování rozměrnými budíky.
Bezpečnostní a asistenční systémy
Nový Rexton přijíždí s celou paletou bezpečnostních strážců, kteří se starají o bezpečí posádky:
- Automatický systém nouzového brzdění (AEBS)
- Systém pro upozornění na změnu jízdního pruhu (LDWS)
- Assistent změny jízdního pruhu (LCA)
- Varování před čelní srážkou (FCW)
- Asistent dálkových světel (HBA)
- Asistenční systém pro rozpoznávání dopravních značek (TSR)
- Asistenční systém pro sledování slepého úhlu (BSD)
- Asistenční systém pro monitorování provozu za vozidlem (RCTA)
Během testu mne překvapila bezchybná funkce systému rozpoznávání dopravních značek a zejména však její způsob notifikací. Symboly značek a omezení doslova vyskakovaly na displeji, včetně dodatkových tabulek a aktuální rychlosti. Řidič tak zaznamenal jakoukoliv změnu v dopravním značení bez zpoždění. Bohužel zcela chyběl adaptivní tempomat, spokojit se musíte jen s klasickým. Stejně tak jsou zklamáním pouze xenonové světlomety, které svítí obstojně, ale moderním LED Matrix se ani náznakem nevyrovnají.
360° kamerový systém
Když máte místo auto pojízdnou stodolu, existuje velká šance, že občas pocucháte jeden z nárazníků o nějakou překážku na parkovištích. Aby se vám to nestávalo, disponuje Rexton sofistikovaným 3D kamerovým systémem. Pomocí čtyř kamer snímá okolí a přenáší je ve vysokém rozlišení na displej infotainmentu. Kromě pohledu z ptačí perspektivy se bezesporu hodí také prostorové zobrazení vozidla a jeho okolí. Po vzoru prémiových značek lze se siluetou vozu libovolně pohybovat a kontrolovat tak místa, kde si nejste jisti.
Závěr
Přiznám se, že jsem byl ke korejské značce Ssangyong skeptický, ale to, co předvedla jeho vlajková loď během testu mi skoro vyrazilo dech a přirozeně mne to donutilo změnit i svůj názor. Impozantní off-road je elegantní, komfortní, technologicky vyspělý až to trochu zavání prémiovostí. Místem pro kritiku a slabší stránkou Rextonu je online svět. Automobilka doposud nenabízí žádnou mobilní aplikaci, kterou byste mohli auto sledovat. Stejně tak chybí Wi-Fi rozhraní pro posádku.
Tento model vidím jako vděčného a neúnavného pracanta, který stojí zlomek ceny než konkurenti od Toyoty nebo Mitsubishi. Za něco málo přes milion získáte auto gigantických rozměrů s výtečným poměrem výkon versus cena, podobně jako Dacie Duster.
Foto: Filip Suchomel