Lexus ES 300h s Lexus Connected Services
Tuto recenzi začnu trochu neobvykle, a to tvrzením jednoho pána, který procházel kolem mého auta během tankování. Prohodil že: „BWM má dnes skoro každý, ale toto je opravdový skvost!“. Původně jsem se tomu zasmál, ale po čase mi to začalo dávat smysl. Vždyť „pětkových“ BMW a „šestkových“ Audin je na silnicích jako máku, ale toto auto je zcela něco jiného. Přátelé, dál vás napínat nebudu a konečně prozradím, jaká kára si zasloužila takovou poklonu. Na týden jsem se stal pyšným majitelem úchvatného Lexusu ES 300h, žhavé novinky na českém trhu.
Pár modelů této japonské značky už mě uhranulo svým luxusem, designem, precizností a audiosystémem, jenomže nikdy jsem se v nich necítil jako doma, však to znáte. „Eeso“ však bylo v tomto ohledu zcela jiné. Od prvního usednutí a nastavení sportovního sedadla do ideální polohy bylo vše přesně tak, jak mám rád. Nyní zpět k představení, ES je poměrně velký sedan, který se řadí do prémiového segmentu a na silnici jej přehlédne opravdu jen naprostý ignorant. Testovací kousek byl střižen sportovním paketem F SPORT, lakován bílou perletí a doplněn o kontrastní černé prvky. O svižnou jízdu a přijatelnou spotřebu se starala hybridní pohonná jednotka tvořená zážehovým atmosférickým čtyřválcem o objemu 2,5l a elektromotorem. Suma sumárum celkový výkon dosahoval slušných 218 koňských sil. Jediným kazem na kráse byla převodovka s plynule měnitelným převodem e-CVT, na kterou je nutné si zvyknout.
RECENZE: Lexus LS500h s Lexus Connected Services
Infotainment
Přístrojová deska je perfektně zpracovaná, nechybí zde ovládací panel klimatizace, audiosystému a samozřejmě „lexusí“ hodiny. Centrální bezrámečkový displej s 12,3″ je umístěn v zorném poli řidiče a doplněn o antireflexní vrstvu. Ovládání probíhá prostřednictvím tolik kritizovaného dotykového ovladače Remote Touch.
Ten je specifický svou haptickou odezvou, která nemusí každému vyhovovat. Existuje také výhoda, protože umožňuje psaní, které velmi přesně převede na písmena. Chcete-li se vyhnout tomuto ovladači, musíte použít hardwarová tlačítka hned vedle touchpadu. Grafické prostředí je noblesní, jednoduché a intuitivní.
Na výběr máte dvojici barevných schémat, a to modré a šedivé. Domovská obrazovka je vlastně takové menu, kde je na výběr několik režimů (Nav, Rádio, Média, Telefon, Automobil, Info, Klimatizace a Nastavení). Velmi použitelný je režim SplitView, ten dokáže rozdělit obrazovku na dvě poloviny a zobrazit tak různé informace najednou.
Nyní přichází řada na konektivitu. Na Apple CarPlay si ještě chvíli počkáme, Miracast pro operační systém Android je k dispozici už nyní. Jedná se o bezdrátové spojení dvou zařízení, v tomto případě infotainmentu a smartphonu bez využití počítačové sítě. Nedochází tak ke zbytečným šumům nebo prodlevám. Na smartphonu lze nasdílet opravdu veškerý obsah bez omezení. Vytýkám pouze velmi úzký pruh displeje pro zobrazení obsahu Miracast. Okolí je zcela zbytečně nevyužito.
Sdílením vyždímaný telefon potěší dostatečně velká odkládací schránka s bezdrátovou nabíječkou Qi, která je umístěna pod loketní opěrkou. Toto umístění je minimálně rozporuplné.
Digitální kaplička přístrojů a Head-up displej (HUD)
Kaplička v novém ES je jedna z těch nejhezčích a nejpropracovanějších, které jsem kdy viděl. U výbavy F SPORT se zcela obejde bez optitronové technologie, namísto té je zde krásný 8″ displej s pohybujícím se kruhem. Kruh primárně zobrazuje eko ukazatel a otáčkoměr na základě aktuálně zvoleného jízdního režimu. V případě módu Sport a Sport+ dojde k vyobrazení otáčkoměru, který se na základě otáček probarvuje odstíny oranžové. K pohybu kruhu na stranu dojde jen tehdy, je-li potřebné zobrazit například nastavení. Tento detail je každopádně vymazlený a to mě baví. Displeje ovládáte pouze prostřednictvím tlačítek na volantu, které jsou dle mého zbytečně nepřehledné a je jich tam mnoho.
Barevný projekční Head-up displej promítá na čelní sklo aktuální rychlost, navigační pokyny, informace o skladbách a hlasitosti infotainmentu nebo nastavení adaptivního tempomatu. Displej není žádným drobečkem, disponuje rozměry 240 mm x 90 mm. Pochválil bych jeho velmi dobrou čitelnost a možnost přizpůsobení.
Audiosystém Mark Levinson® s technologií Pure Play
Kvalitu audio systémů v Lexusech není třeba blíže představovat, vždy je to velmi dobrý posluchačský zážitek. Pokaždé mne ale překvapí odlišné naladění v jednotlivých modelech. ES má například 17 skvostně hrajících reproduktorů a osobně si troufnu říci, že to byl vůbec nejlepší audiofilní zážitek.
Asistenční a bezpečnostní systémy Lexus Safety System+2
O bezpečnost a ochranu cestujících se stará mnoho asistentů. Lexus je sdružuje do balíčku s názvem Lexus Safety System+ druhé generace:
- Přednárazový bezpečnostní systém (PCS)
- Dynamický adaptivní tempomat (DRCC)
- Asistent semiautonomní jízdy (LTA)
- Systém pro rozpoznávání dopravních značek (RSA)
- Adaptivní systém řízení dálkových světel (AHB)
- Systém sledování mrtvého úhlu (BSM)
Za zmínku stojí adaptivní světlomety s trojicí LED diod, které svítí skutečně výtečně, ale mají problém se stíněním protijedoucích vozidel při dynamické jízdě. Chválím, že tlačítko systému eCall je umístěno za ochrannými dvířky, nemůže tak dojít k nechtěné aktivaci. Parkovat pomocí kamery je v tomto modelu radost, nabízí hned několik úhlů záběru ve vysokém rozlišení. Překvapením bylo otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru „kopnutím“, to je praktické a po čase návykové.
ČTĚTE: Nový Lexus ES se pyšní titulem nejbezpečnější
Lexus Connected Service
Standardní výbavou vrcholného infotainmentu jsou také online služby, které nenadchnou ale neurazí. Dle mého je vyzkoušíte jednou a stačí. Je velká škoda, že tento prémiový sedan nemá integrovanou SIM s datovým přenosem. Chcete-li využívat tyto služby, musíte vycucnout svůj mobilní datový tarif. Lexus Connected Service obsahuje několik aplikací (Počasí, Čerpací stanice nebo užitečný Google StreetView). Nejužitečnější z nich je přehled nejbližších benzinek s aktuální cenou benzínu. Stačí si jen vybrat, zbytek zařídí infotainment a navigační systém.
Závěr
Krásný Lexus ES 300h si právem zaslouží označení jako prémiový automobil. Po všech směrech je to výjimečné auto, které na českých silnicích v žádném případě nepřehlédnete. Díky pokročilým asistenčním systémům je velmi bezpečný a navzdory hybridní jednotce dovede být jízda v určitém směru i zábavná. Je nutné zmínit, že zábavnost je výsadou verze F SPORT s adaptivním odpružením zavěšení kol. Ostatní verze jsou designem i jízdními vlastnostmi laděny do „páprďácka“. Bohužel se najdou i věci, které sráží špičkovému sedanu body dolů, například kontroverzní ovladač infotainmentu a nulový přístup k funkcím vozu z mobilní aplikace.
Foto: Filip Suchomel