MENU

Lexus IS 300h s Lexus Connected Services

Design infotainmentu: 90%

Plynulost: 80%

Ovladatelnost: 80%

Konektivita: 50%

Displej: 80%

TOTAL SCORE

Total Score 75%

Tento test byl mým niterním kompromisem, proč? Na to si budete muset počkat na samotný závěr. Lexus IS 300h je opravdu „neokoukaným“ prémiovým automobilem, pyšnící se perfektní technikou, prvotřídním zpracováním, úchvatným tichem za volantem a plavností, díky ideálně naladěnému podvozku i hybridnímu pohonnému ústrojí. Při prvotním usednutí za volant, vám IS dá jasně najevo, že v žádném případě nejde o masovou tuctovkou. Výjimečný pocit a vůně kůže jsou opravdu návykovým koktejlem, který způsobí, že už nikdy nechcete vysednout.

Když rozklíčujeme název Lexus IS 300h Luxury, dozvíme se, že se jedná o prémiový model s velmi sportovními rysy karoserie, dále o nejvyšší výbavu a vrcholnou motorizaci s atmosférickým zážehovým agregátem o objemu 2,5l pod kapotou, který dává výkon 133 kW. Ale co písmeno h? Bystrý čtenář ví, že mám tu čest s hybridem, takže se ještě v útrobách schovává elektromotor o výkonu 105 kW a akumulátor. Díky tomuto spojení se celkový výkon šplhá na 164 kW a spotřeba klesá k 5l/100km.



Budete-li se velmi snažit, tzn. citlivě pracovat s plynovým pedálem, jste schopni díky režimu EV, ujet až 3 km na elektrickou energii. Při agresivní jízdě, s využitím plného výkonu, spotřeba letí nahoru jako raketoplán Falcon Heavy, Elona Muska. Naštěstí jen málokdy budete sešlapovat pedál do kick-downu, to se hybridnímu IS totiž nelíbí. Mnohem víc mu sedí poklidná jízda bez prudké akcelerace, v tu chvíli se z něj stává balzám na pošramocené nervy.

Infotainment

Infotainment je unikátně řešen, velký 10,3″ displej systému Lexus Premium Navigation s vrstvou proti odleskům, je doslova zapuštěn do přístrojové desky, avšak velmi dobře umístěn v zorném poli řidiče. Problém nastává ve chvíli, kdy se chcete víc položit do sedačky, následně vám může uniknout informace ze spodní lišty, na kterou prostě neuvidíte. Displej není dotykový a to schválně, ovládá se po vzoru jiných prémiových automobilek prostřednictvím speciálního posuvného ovladače Remote Touch Interface, umístěného na středovém panelu, vedle voliče převodovky. Infotainment ovládáte tak, že ovladačem pohybujete do stran a potvrzujete zamáčknutím, což je velmi intuitivní a návykové. Další možností ovládání infotainmentu, je použití předvolených tlačítek, umístěných hned vedle ovladače nebo na multifunkčním volantu. Tento způsob využijete jen tehdy, pokud by vám z jakýchkoliv důvodů nevyhovoval ovladač Remote Touch Interface.

Domovská obrazovka infotainmentu, nebo-li menu se skládá z osmi položek (Nav, Rádio, Média, Telefon, Automobil, Info, Klimatizace a Nastavení), přičemž po rozkliknutí jednotlivých položek se na displeji objeví další možnosti nastavení a konfigurace. Grafika celého systému je elegantní a rozlišení nadprůměrné. Zajímavým detailem je režim „SplitView“ známy z produktů Apple, kdy lze na pravé straně displeje aktivovat speciální panel, na kterém si zobrazíte jeden z osmi režimů systému. V jednu chvíli tak sledujete například mapu a telefonní seznam. Nebudu se zabývat každým režimem, zmíním jen to zajímavé. Opravdu zajímavý je režim Automobil, který názorně demonstruje, jak tečou energie hybridní ústrojí pod kapotou modelu IS.

Bohužel se postupně dostávám ke konektivitě, proč bohužel? Technologicky vyspělé IS totiž disponuje pouze podporou Bluetooth pro připojení smartphonu! Chcete-li využívat rozhraní Apple CarPlay, Android Auto nebo Mirrolink, máte smůlu. V tomto Toyota a Lexus zatím zaspali dobu, uvidíme, co přinese nový model UX.

Částečně digitální kaplička přístrojů

Při pohledu na kapličku nečekejme žádné futuristické displeje ve tvaru kruhu, které se překrývají, podobně jako u jiných modelů. Ve verzi Luxury dominují kapličce dva budíky, které mají sice analogové ručičky, jejich podklad je však displej, který zobrazuje odlišné informace v režimu SPORT a ECO. Uprostřed budíků je barevný displej s horším rozlišením, který se ovládá pravou částí multifunkčního volantu. Ve většině případů malý displej zobrazuje stejné informace z velkého displeje infotainmentu, navíc jsou k dispozici pouze jízdní data.

Pokud však prahnete po verzi F SPORT, tam Lexus standardně dodává inovativní přístrojový štít s technologii TFT, která disponuje pohyblivým středovým prstencem.

RECENZE: Lexus ES 300h s Lexus Connected Services

Audiosystém Mark Levinson® Surround

V testovacích autech mám velmi rád příplatkové audiosystémy. Některé jsou dobré, jiné zase průměrné až podprůměrné. Se společností Mark Levinson® jsem tu čest zatím neměl, přirozeně mě tak zajímalo, jak si povede. Nutno dodat, že to byl zatím nejlepší audiosystém, který jsem měl možnost vyzkoušet. Patnáct reproduktorů a prostorový zvuk Dolby Digital vás obklopí do té míry, že ve spojení s perfektním odhlučněním interiéru se cítíte jako v nahrávacím studiu nebo koncertní síni. Opravdu famózní zážitek.

Lexus Connected Service

Pod tímto souhrnným názvem se skrývají online služby, pomáhající řidiči získat přehled o aktuální situaci na jeho trase. Abyste je mohli využívat, je potřeba založit účet na portálu My Lexus a svůj infotainment připojit k internetu pomocí Wi-Fi hotspotu vytvořeného smartphonem. Poté stačí svůj účet spárovat pomocí přihlašovacích údajů z portálu a dojde k aktivaci služeb.

Mezi nejpoužitelnější funkce služby Lexus Connected Service patří Počasí, Čerpací stanice a Google StreetView. Počasí zobrazuje předpověď na pět dnů včetně informací o teplotě, intenzitě větru a procentuálního výskytu deště. Dochází-li vám na trase palivo, uvítáte aktuální seznam čerpacích stanic v okolí včetně ceny benzinu, kontaktu a GPS souřadnice pro navigaci. StreetView se naopak hodí ve chvíli, kdy sice znáte cílovou destinaci, ale nemáte tušení, kde zaparkujete. Poslední ze služeb je Connected Traffic, která umožňuje naplánovat trasu z pohodlí vaší pracovny a poslat ji do navigačního systému.

V tuto chvíli je nutné opět kritizovat, protože Lexus k modelu IS nemá žádnou mobilní aplikaci, ve které byste měli možnost vzdáleného přístupu do vozidla, tady se tvrdě zaspalo.

Asistenční a bezpečnostní systémy a parkovací kamera

Lexus se řadí mezi bezpečná a vyspělá vozidla, bohužel můj testovací kus nedisponoval vším, čím by mohl. Při pohledu do ceníku jsem přišel na to, že v příplatcích není paket Luxury Safety (LXS), který obsahuje:

  • Přednárazový bezpečnostní systém (PCS)
  • Adaptivní tempomat (ACC)
  • Asistent pro rozpoznávání dopravního značení (TSR)
  • Systém varování při opuštění jízdního pruhu (LDA)
  • Automatické přepínání dálkových světel (AHB)

Standardní aktivní bezpečnostní výbava ve výbavě Luxury obsahuje:

  • Systém sledování provozu v příčném směru za vozem (RCTA)
  • Systém sledování slepého úhlu (BSM)
  • Systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách (TPWS)
  • Integrované řízení jízdní dynamiky (VDIM)

Poklonu si zaslouží parkovací kamera, která má výborné rozlišení a je schopna pracovat ve dvou režimech. V prvním režimu standardně zobrazuje čáry a napomáhá řidiči při podélném parkování. V druhém však zobrazuje virtuální kvádry a praporek, který simuluje konečnou polohu vozu při aktuálním natočení volantu, což citelně ulehčuje příčné parkování.

Závěr

Lexus IS 300h není sice nejnovějším kouskem, jedná se pouze o omlazený model, který je stále natolik atraktivní, že jen málokdo dokáže odolat a nepodívat se na něj. Jeho hybridní pohon, komfortní podvozek, perfektní audiosystém a prvotřídní zpracování si vás hýčkají natolik, že máte chuť stále vymýšlet další a další cesty, jen ať nemusíte vysednout. Proti tomu je v kontrastu poměrně zaostalý infotainment, který sice zvládá online služby, ale svůj iPhone nebo Android k infotainmentu plnohodnotně nepřipojíte a vzdálený přístup k vozidlu kvůli absenci mobilní aplikace taky nemáte, což je v dnešní době velký nedostatek. Nutno však říci, za ten nepopsatelný pocit za volantem by nejeden člověk obětoval onu „konektivitu“.

 

Foto: Filip Suchomel

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *