MENU

Nissan LEAF s infotainmentem Nissan Connect EV

Design infotainmentu: 75%

Plynulost: 70%

Ovladatelnost: 80%

Konektivita: 97%

Displej: 70%

TOTAL SCORE

Total Score 75%

Pryč jsou ty doby, kdy elektromobil byla pouze nevkusná věc podobající se automobilu, zářným příkladem je nový Nissan LEAF, který už vypadá dost jako „normální“ auto a elektromotor pod kapotou byste mu hádali jen opravdu těžko. Ve své druhé generaci vyspěl po stránce designové, rozměrové, technologické i konektivity, tak se mu pojďme na zoubek podívat trochu detailněji.

Nový LEAF je dostupný pouze s jedinou motorizací, respektive elektromotorem o výkonu 110 kW a točivém momentu 320 Nm. Elektrickou energii dodává 40kWh lithium-iontová baterie, umožňující dojezd kolem 300 km. Otázka dojezdu je u elektromobilů poněkud ošemetná, vše totiž záleží na mnoha faktorem, z nichž ten nejvýraznější je vaše noha na plynu. Chcete-li využívat poměrně slušnou dynamiku a jet stylem „plyn-brzda“ dojedete asi jenom 160 km. V případě, že se snažíte, tedy předvídáte a jedete maximálně 100 km/h není problém dojet na jedno nabití až 250 km. Pokud však vypnete klimatizaci, zapnete ECO režim, je možné se přiblížit i k dojezdu 300 km, nicméně taková jízda už není příliš zábavná. V řeči čísel se spotřeba elektrické energie pohybuje v rozmezí 12,5 – 15 kWh/100 km. Nespornou výhodou LEAFU je fakt, že jej bez problémů dobijete na rychlonabíjecí stanicích pomocí konektoru CHAdeMO. Pro pomalejší nabíjení je k dispozici konektor Mennekes Typ 2, který využijete zejména pro nabíjení doma nebo na standardních nabíjecích stanicích.



Infotainment

Multimediální navigační systém disponuje pouze 7″ dotykovým displejem s průměrným rozlišením, který sice velmi dobře reaguje na dotyk, nicméně mu absolutně nejde posun prstem, který známe ze smartphonů. Vy jste nuceni pro posun v menu použít softwarová tlačítka. Další výtkou je jeho grafika a plynulost systému, které byly uspokojující pár let zpět, nikoliv však v moderním elektromobilu.

 

Navzdory archaickým prvkům můžeme v menu najít velmi užitečné funkce, jako například podrobné informace o spotřebě elektrické energie nebo on-line funkce. Součástí infotainmentu je bluetooth Handsfree, služba Nissan EV, navigační systém, slot SD karty s mapovými podklady, port USB, panoramatický kamerový systém, Android Auto a Apple CarPlay, na své si tak přijdou jak majitelé Androidů tak i iPhonů.

Částečně digitální kaplička přístrojů

Na první pohled působí přístrojový štít trochu komicky, protože disponuje jak displejem s velkým rozlišením, tak i velkým analogovým rychloměrem. Po pár kilometrech za volantem však zjistíte, že ten rychloměr je poměrně geniálním řešením, protože dynamika elektromotoru je tak velká, že aktuální rychlost prostě musíte mít na stále přehledně na očích. Ovládání displeje probíhá pomocí multifunkčnímu volantu s přehlednými tlačítky, pomocí kterých můžete zobrazit mnoho užitečných informací přímo v zorném poli řidiče, jako například:

  • informace z vašeho smartphonu,
  • multimediální informace,
  • informace o akumulátoru a nabíjení,
  • navigační pokyny.

Mnoho potencionálních zájemců bude zajímat, jak novinka zvládá vyhledat nabíjecí stanici v případě, že vám kapacita akumulátoru nevystačí na celou cestu. To, jaký máte dojezd sice nepřehlédnete, nicméně velmi užitečný je režim dojezd, kdy se na infotainmentu zobrazí bílá a šedá elipsa, signalizující dojezd. Navigační systém je „nadstaven“ o databázi nabíjecích stanic, včetně jejich informací a kontaktu, což velmi zjednoduší cestování. Osobně jsme však používal mobilní aplikaci eNabíjení, která je aktuální.

e-Pedal

Ač je nový LEAF vybavený dvěma pedály pro plyn a brzdu, stejně jak jsme zvyklí u automatické převodovky, ve většině případů se však bez brzdy obejdete, proč? Právě díky velmi šikovnému pomocníkovi jménem e-Pedal. V praxi to funguje tak, že pokaždé když sundáte nohu z plynu, elektromobil do pár metrů poměrně rychle zabrzdí, nepoužívá k tomu však brzdy! Veškerou energii rekuperuje zpátky do baterií. V případě akcelerace je tomu stejně jako u normálního plynového pedálu. Při řízení tak zajímavě balancujete na hraně mezi rekuperací a akcelerací, což je zábavné, ale celkem z toho bolí noha, než si zvykne. Nevyhovuje-li vám to, e-Pedal lze zcela deaktivovat, poté již musíte používat brzdový pedál.

Nejmodernější nabídka asistenčních systémů Nissanu LEAF

  • Nissan PROPILOT
    • Inteligentní nouzové brzdění
    • Inteligentní tempomat
    • Inteligentní systém upozornění na vybočení z jízdního pruhu
    • Sledování mrtvého úhlu
  • Nissan PROPILOT PARK
  • Inteligentní panoramatický kamerový systém
  • Inteligentní rozpoznávání dopravních značek
  • Inteligentní sledování dráhy vozu
  • Inteligentní kontrola pohybu karoserie
  • Systém automatického přepínání dálkových světel
  • Upozornění na objekty pohybující se za vozem

Nissan PROPILOT PARK

Nejste zrovna mistr republiky v parkování nebo couvání? To vůbec nevadí, LEAF můžete mít za příplatek s velmi sofistikovaným parkovacím asistentem. Ten se od ostatních systémů liší zejména tím, že parkuje tam, kde chcete vy, místo toho, kde by chtěl on. K tomu, aby bezchybně zaparkoval používá 12 sonarových senzorů a 4 kamery kolem vozu. Ke spuštění stačí zmáčknout tlačítko, zvolit, zda je parkovací místo podélně nebo příčně umístěno. Případné korekce místa jste schopni udělat přímo na displeji infotainmentu. Poté jen držíte tlačítko, kterým se asistent aktivuje.

Mobilní aplikace Nissan EV

Tato mobilní aplikace je k dispozici ke stažení pro dvě nejpoužívanější mobilní platformy Apple i Android. Osobně jsem používal pouze aplikaci pro iPhone. Nyní se ptáte, k čemu je tak dobrá, můžete pomocí ní totiž ovládat klimatizaci Nissanu LEAF na dálku a získávat aktuální informace o nabíjení a dojezdu. Graficky je aplikace velmi povedená, nicméně by se mělo zapracovat na rychlosti. Prodleva mezi odesláním požadavku a akcí je příliš dlouhá. Možná mě mrzí, že aplikace není k dispozici pro Apple Watch, třeba příště.

Závěr

Nový Nissan LEAF je opravdu skvěle a neotřele vypadající auto. Po stránce moderních asistenčních a bezpečnostních systémů je na špici a konektivita mu taky jde na výbornou. Vytýkám mu pouze nedostatečné a archaické provedení hlavního displeje, který by v tak moderním elektromobilu neměl být. V poměru cena versus výkon se jedná o příjemný kompromis, protože za své peníze dostanete opravdu mnoho.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *