Kia na veletrhu CES 2018 představuje svoji vizi budoucí mobility
Společnost Kia Motors nespí a na veletrhu spotřební elektroniky CES 2018 v Las Vegas prezentuje svoji vizi budoucí mobility. V rámci své nové vize ‚Bez hranic pro všechny‘ chce Kia přispět k budování neomezených příležitostí mobility a přepravy. Ve snaze rozšířit horizonty svých služeb mobility pak Kia představuje celou řadu nových technologií, které jsou součástí její nové strategie ACE zaměřené na autonomii (A), konektivitu (C) a ekologii/elektrický pohon (E).
Vytyčené cíle společnosti Kia Motors:
- Prezentace technologií v oblasti autonomního řízení, konektivity, ekologie a elektrifikace.
- Do roku 2030 bude konektivitu nabízet kompletní modelová řada Kia.
- Kia do roku 2025 nabídne 16 elektrifikovaných vozidel (hybridy, elektromobily a vozidla s palivovými články).
- Odhalení zbrusu nového elektromobilu Kia na vodík plánováno na rok 2020.
- Koncepční vůz Niro EV Concept s jízdním dosahem 383 km.
- Kia do roku 2021 uvede v chytrých městech do komerčního provozu vozidla s autonomní technologií úrovně 4.
- V průběhu roku 2018 bude v Evropě spuštěna služba sdílení automobilů WiBLE.
Strategie ACE automobilky Kia a její tři klíčové pilíře, které reprezentují vizi Kia v oblasti osobní dopravy:
- Autonomní (A) – Kia plánuje, že do komerčního provozu uvede vozidla s autonomní technologií úrovně 4, přičemž testování autonomních vozidel v ‚chytrých městech‘ by mělo začít v roce 2021.
- Konektivita (C) – Do roku 2025 nasadí Kia technologie konektivity do všech svých modelových řad, přičemž do roku 2030 by měly konektivitou disponovat úplně všechny modely značky.
- Ekologický/Elektrický (E) – Kia do roku 2025 představí 16 nových vozidel s vyspělým typem pohonu, včetně řady nových hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů; v roce 2020 se představí zbrusu nový elektromobil na palivové články.
Za hranicemi autonomního řízení
Kia na veletrhu CES 2018 prezentuje řadu interaktivních exponátů, které kombinují stávající i budoucí technologie. Ty ukazují, jak by bylo možné pomocí vyspělejší konektivity optimalizovat vozidla v době, kdy dosáhnou vyšší úrovně autonomie.
Exponáty Kia na veletrhu CES 2018 naznačují podobu budoucího světa ‚za hranicemi autonomního řízení‘. Interaktivní práci s připravovanými technologiemi autonomního řízení Kia si návštěvníci mohou vyzkoušet na simulátoru virtuální reality (VR). Kromě toho zde mohou spatřit dioráma V2X, které ukazuje, jak by vozidla mohla komunikovat s jinými automobily a celým prostředím města.
Automobilka plánuje, že od roku 2019 vyšle na veřejné komunikace velkou zkušební flotilu autonomních vozidel, které budou prošlapávat cestu ke komerčnímu nasazení této technologie. Kia by chtěla od roku 2021 v chytrých městech komerčně provozovat autonomní vozidla s technologií úrovně 4, počínaje pilotním projektem Smart City.
„Propojená vozidla Kia budou skutečně bez hranic a nabídnou nový typ zkušeností s mobilitou. Virtuální realita, samořídící automobily a konektivita typu ‚vozidlo-cokoli‘: to vše kdysi bylo považováno za technologie daleké budoucnosti. Rychle se však stávají realitou, a tak Kia zkoumá možnosti, jak tyto nové technologie implementovat pro potřeby svých zákazníků. Naše strategie a vize budoucí mobility se prezentuje formou několika interaktivních exponátů, které ukazují, na co se naši zákazníci mohou těšit,“ uvedl místopředseda Yang.
16 nových elektrifikovaných vozidel do roku 2025
Kia bude v příštích letech pokračovat v rozšiřování své nabídky ekologických vozidel, a plánuje tak do roku 2025 nabídnout celkem 16 elektrifikovaných vozidel, včetně elektromobilu s palivovými články (FCEV) v roce 2020.
„Do roku 2025 nabídneme celkem 16 vozidel s vyspělým pohonným ústrojím, včetně pěti nových hybridů a plug-in hybridů, pěti nových elektromobilů s bateriovým pohonem a zbrusu nového vozidla FCEV pro masový trh. Tento elektromobil s palivovými články, který je plánován na rok 2020, bude stát v popředí snah automobilky Kia o bezemisní mobilitu budoucnosti,“ komentoval místopředseda Yang.
Kia v rámci této strategie představuje na CES 2018 svůj koncepční vůz Niro EV Concept. Model kombinující stylový design moderního kompaktního SUV s vysokou hospodárností vyspělého elektrického pohonu na baterie představuje další krok na současné cestě značky směrem k elektrifikaci.
Niro EV Concept, ztvárněný korejským designérským studiem Kia, je plně elektrické kompaktní SUV. Karoserie aerodynamických tvarů zaručuje snadné obtékání vzduchu přes střechu, boky i podvozkové partie vozidla. Tradiční masku chladiče – zde kvůli chlazení motoru zbytečnou – nahrazuje hladký interaktivní displej, kombinovaný s mimořádně štíhlými předními světlomety. Z profilu se tento koncept inspiroval současným modelem Niro s módní siluetou kompaktního crossoveru, zvýšenou karoserií a širokým zadním sloupkem. Hladké zadní partie konceptu Niro EV Concept s čistými a ostrými koncovými hranami usnadňují odtrhávání vzduchu od zádi vozidla.
Koncept používá tichý elektrický pohon, který bude výhodou v městském a příměstském provozu. Koncept se navíc chlubí novými technologiemi ke zvýšení bezpečnosti chodců.
Nový systém aktivního varování chodců (APWS) implementovaný v tomto modelu využívá přední kamery, technologii rozpoznávání objektů a přední reproduktory. Pokud zmiňovaný systém identifikuje chodce nebo cyklistu křižujícího vozovku před vozidlem, z reproduktorů se ozve akustické varování, které upozorní na přítomnost vozidla. APWS jde ruku v ruce s novým systémem interaktivního osvětlení konceptu Niro EV Concept, který uživatelům a chodcům zprostředkuje velmi intuitivní vizuální komunikaci s vozidlem.
Kabina byla navržena jako čistá, minimalistická a digitální, se zaměřením na uživatelskou interakci. Přístrojová deska zaujme svým horizontálním uspořádáním se širokými a hladkými povrchy. Výsledkem je prostorná a uklidňující atmosféra v celé kabině, k níž přispívají i jemné odstíny stříbrné, šedé a bronzové na všech površích.
Niro EV Concept pohání ústrojí a technologie určené pro elektromobily příští generace, které Kia plánuje uvést na trh v nejbližších letech. Energii dodává vysokokapacitní lithium-polymerový akumulátorový modul (64 kWh), napájející výkonný elektromotor (150 kW). Niro EV Concept nabízí jízdní dosah 383 kilometrů s nulovými výfukovými emisemi.
Interaktivní exponáty jako ukázka nových palubních technologií
Na veletrhu CES 2018 vystavuje Kia své nejnovější technologie rozhraní HMI, funkce autonomního řízení a celosvětově první systém palubní konektivity 5G. Uvedené exponáty naznačují inovace, které by se mohly uplatnit v budoucích vozidlech značky. Své novinky Kia prezentuje prostřednictvím několika interaktivních kokpitů, které zhmotňují vizi ‚Za hranicemi autonomního řízení‘ s technologiemi, které by cestující mohli v budoucích autonomních vozidlech využívat.
V prvním z vystavených kokpitů si mohou návštěvníci vyzkoušet nové průkopnické rozhraní konceptu Niro EV Concept s vylepšenou interakcí mezi návštěvníkem a vozidlem. Systém palubního infotainmentu i systém topení, větrání a klimatizace (HVAC) se ovládá dotykem a gesty, přičemž roli dálkového ovladače zde přebírá volant. Řidiči stačí ‚mávnout‘ podél perforované kůže ve spodní části dvouramenného volantu a různými gesty pak přepínat mezi oblíbenými hudebními stopami, ovládat hlasitost nebo upravovat různá nastavení soustavy ventilace. Na digitálním displeji v přístrojové desce se řidiči zobrazují doplňující informace, jako např. nastavení vozidla, stav pohonné jednotky nebo informace o aktuální jízdě.
Rozhraní HMI, podporující intenzivnější digitální interakci mezi řidičem a vozidlem než u tradičních vozidel, umožňuje ‚přihlásit se‘ k vozidlu pomocí technologie rozpoznávání tváře nebo hlasu. Tato technologie, vyvinutá ve spolupráci s AWS (Amazon Web Services), uvítá řidiče a přizpůsobí vozidlo na základě individuálních přednastavení. Nový systém, jenž účinně využívá technologie ‚Amazon Rekognition‘ a ‚Amazon Polly‘ systému AWS (vysoce přesná analýza tváří a hlasové služby), je též schopen zablokovat řadu funkcí vozidla v případě, že řidič identifikací neprojde.
Kokpit HMI prezentovaný na CES 2018 umožňuje uživatelům experimentovat s novými palubními technologiemi.
Druhý kokpit představuje celosvětově první systém palubního připojení 5G – s živým propojením mezi Las Vegas a Soulem. Připojení 5G dovoluje uživatelům spolehlivě streamovat obsah do vozidla s připojením na systém vystaveného palubního infotainmentu.
Kokpit rovněž představuje systém samostatného ovládání zvuku pro Niro EV Concept, díky němuž si uživatelé v přední a zadní řadě sedadel mohou sami vyzkoušet technologii samostatného ozvučení Kia. Uvedená technologie umožňuje všem cestujícím současně poslouchat hudbu dle vlastního vkusu, aniž by se navzájem rušili. Systém používá osm reproduktorů zabudovaných do hlavových opěrek, zprostředkujících zvuky pro každou řadu sedadel samostatně, s využitím technologie potlačování zvukových frekvencí ke ‚ztlumení‘ zvuku z jiné řady sedadel. Díky vytvoření dvou akustických zón na palubě vozidla si cestující v obou řadách mohou vychutnávat poslech odlišné hudby nebo podcastů. Kia věří, že tuto technologii z vlastního firemního vývoje by mohla uzpůsobit ke zvýšení pohodlí cestujících i v budoucích sériových vozech.
V roce 2018 bude v Evropě spuštěna služba sdílení automobilů WiBLE
Kia dnes oznámila svůj plán spustit v nových regionech službu sdílení automobilů WiBLE na podporu mobility ve městech a příměstských oblastech. Služba WiBLE – složenina ze slov ‚Widely Accessible‘ byla v Koreji spuštěna již v roce 2017 a koncem roku 2018 by se měla objevit ve vybraných evropských zemích a městech. Kia plánuje, že v dalších letech pak službu rozšíří i na ostatní trhy po celém světě.
Služba WiBLE bude provozována ve vymezených oblastech městských center, kde se budou nabízet vozidla těm zákazníkům, kteří by chtěli řídit vůz, ale sami například žádný automobil nevlastní nebo se pouze chtějí pohodlněji přepravit z místa na místo.
Uživatelé služby WiBLE si k cestování mohou vybírat z různých vozidel Kia, včetně modelu Soul EV, hybridního crossoveru Niro nebo větších modelů. Vozidla jsou vybavena mnoha technologiemi aktivní bezpečnosti Kia, které uživatelům pomáhají k bezpečnému cestování s modelem, který nemusejí mít tak dobře zažitý. Očekává se, že uvedený formát služby se objeví i na nových trzích.
Služba WiBLE je přístupná prostřednictvím doprovodné aplikace pro chytré telefony. Uživatelé platí za jednotlivé cesty s vozidlem WiBLE a je jim účtována sazba na základě doby, po kterou vozidlo využívali. WiBLE v Evropě umožní uživatelům jednosměrné cesty, kdy nebudou muset vozidlo vracet na místo zapůjčení, což přispěje k maximálnímu pohodlí a protihodnotě za účtovanou částku.
KIA MOTORS CZECH, Kateřina Jouglíčková