MENU

Kia Optima Plug-in Hybrid se službou Connected Services

Design Infotainmentu: 82%

Plynulost: 85%

Ovladatelnost: 83%

Konektivita: 70%

Displej: 80%

Total Score 82%

Již před nedávnem jsme avizovali, že se budeme věnovat hybridnímu pohonu a jistě si vzpomínáte, že k této příležitosti jsme přijali pozvání na konferenci s názvem Elektromobil je realita.

Proto tady máme Kiu Optimu PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – vůz s hybridním pohonem, jež můžete připojit do zásuvky jako tradiční elektromobil. Výhodou PHEV je skutečnost, že dokáže ujet několik desítek kilometrů čistě na elektřinu. U testované Optimy to bylo zhruba 50 km. Pokud se Vám z jakéhokoliv důvodu jízda na elektřinu nelíbí, průdkým sešlápnutím plynového pedálu nebo přepnutím do režimu HEV (hybridní režim) rychle probudíte benzínový čtyřválec 2.0 GDi, který ve spojení s elektromotorem dává výkon 151 kW. Kia Optima PHEV je zároveň nejdražším modelem, který na našem trhu seženete. V maximální výbavě i s perleťovým lakem vyjde zhruba na 1.250.000 Kč.

Infotainment

Celý infotainment reprezentuje 8″ dotykový displej s antireflexní vrstvou. Displej se pyšní poměrně dobrým rozlišením a slušnou odezvou na dotyk. U značky Kia mi velmi vyhovuje natočení přístrojové desky směrem k řidiči, takže pohled na displej není nebezpečný! Systém nabízí celkem 5 režimů (rádio, telefon, media, mapy a informace). Přepínání se provádí pomocí tlačítek umístěných pod displejem. V režimu media jsou k dispozici zdroje (AUX, USB, bluetooth, prohlížeč obrázků). Zajímavou vychytávkou pro nejnovější smartphony je bezdrátové nabíjení pomocí standardu Qi. Bohužel stejně jako u testu Sportage musím zopakovat, že stále marně hledám Mirrorlink.

Samotnou kapitolou je rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Originální brožury tvrdí, že Optima podporuje obě technologie, bohužel skutečnost je poněkud jiná! Jaká? Optima to prostě a jednoduše „neumí“! Proč uvozovky? Stanovisko výrobce je takové, že tato rozhraní sice podporuje, nicméně nejsou dostupná v České republice. Takže si nemůžete ověřit, zda fungují nebo naopak nefungují. Příchod obou technologií můžeme očekávat kolem roku 2019.

RECENZE: Kia Stinger GT s TomTom online službami

Verze PHEV má narozdíl od klasické s konvenčním pohonem speciální ikonku v menu systému. Po stisknutí se na displeji zobrazí téměř magický režim, kdy má řidič k dispozici veškeré informace o elektrické energii. Takže například vidí aktuálně, jak protéká tok energie, kolik kilometrů ujede čistě na elektrický pohon nebo kde je nebližší nabíjecí stanice. Tento informační režim si zaslouží velkou pochvalu, protože je velmi jednoduchý, přehledný a intuitivní.

Navigace

Navigaci je třeba v úvodu trošku pohanit, protože mi přišla “zamrzlá” a hned se dozvíte proč. Pokud jsem se pohyboval na běžných komunikacích, funguje bezchybně, jakmile jsem projížděl dálniční mimoúrovňové křižovatky, doslova ze strachem jsem tipoval, do kterého pruhu se mám vlastně zařadit. No a co byste čekali? Samozřejmě, že do špatného, navigace totiž dostatečně nepřiblíží detail křížení a Vám se tak snadno stane, že se zařadíte špatně, což není příjemné.

Pro navigační systém jsou k dispozici mapové podklady ve 2D a 3D celé Evropy společně s databází policejních radarů nebo míst s větším počtem dopravních nehod. Ovládání je velmi jednoduché a provádí se prostřednictvím dotykového displeje. Při zadání nového cíle mě opakovně překvapila nabídka, ta řidiči nabízí vyhledání cíle pomocí adresy, POI bodů, kompletní dealerskou síť Kia nebo velmi užitečné místní vyhledávání. Databáze zahrnuje 500 kategorií hledání, 25 000 klíčových slov a 250 000 míst, abyste našli to, co právě potřebujete. Aktualizace map jsou přístupné 6x do jednoho roku po dobu 7 let zdarma, tato nabídka je velmi velkorysá.

Kia u Optimy vsadila opět na telematické služby Kia Connected Services, poskytované v rámci programu TomTom Live Services. Tyto služby ulehčují a upřesňují navigaci. Zároveň jsou schopny zajistit spojení s okolním světem a nabídnout mnoho užitečných informací, například předpověď počasí nebo aktuální dopravní situaci. Základem je jednotka WiFi, která umožní připojení navigačního systému k internetu prostřednictvím hotspotu, který vytvoří váš smartphone.

Přístrojová deska Supervision

Kia se stále drží osvědčeného palubního štítu, který se jí velmi povedl. Skládá se z rychloměru, přehledného ukazatele toku energie a barevného multifunkčního LCD displeje o uhlopříčce 4,2″. Displej je ovládán multifunkčním volantem a zobrazuje jízdní data, navigační pokyny, jízdní asistenty, ukazatel rychlostních limitů, tok energií, přehrávaná média a zároveň umožňuje nastavení vozu včetně kompletní podpory českého jazyku.

Audio Harman/Kardon

Když je někde logo jednoho z předních výrobců audiosystémů na trhu, člověk by měl nastražit sluch a zbystřit. Vlajková loď dostala do vinku opravdu výborný audiosystém značky Harman/Kardon, který je osazen 10 reproduktory, subwooferem a výkonem 590W. Celý systém dokáže navíc zlepšit kvalitu reprodukované hudby pomocí technologie Clari-Fi.

Full LED světlomety

Jak jsem si postěžoval u testu modelu Sportage na to, že nemá full LED světlomety, tak tady jsem doslova zajásal. Kia Optima PHEV je touto technologií vybavena a jako bonus mají přední i zadní světlomety velmi krásnou grafiku, která dodává dynamický ráz. Hlavní světlomety jsou vybaveny funkcí adaptivního natáčení, které reagují na natočení volantu. Další moderní vymožeností je systém HBA, tedy přepínání tlumených a dálkových světel.

Kompletní balíček bezpečnostních asistentů

Co by to bylo za vlajkovou loď, kdyby nedostala všechny nejmodernější bezpečnostní asistenty a tak po nahlédnutí do brožury objevíte mnoho zkratek, které Vám zkusím vysvětlit, abyste se nezalekli. Například se můžete setkat s:

  • AEB (Systém autonomního brzdění)
  • ASCC (Pokročilý adaptivní tempomat)
  • SLIF (Ukazatel rychlostních limitů)
  • LKAS (Aktivní systém pro jízdu v pruzích)
  • BSD (Systém sledování mrtvého úhlu)
  • RCTA (Upozornění na přijíždějící vozidla při couvání)

Každý z uvedených systémů je velkým pomocníkem a strážnou rukou, která drží ochranu přímo nad Vámi nebo karoserií Vaší Optimy. Většina systémů je již příplatkovou výbavou mnoha vozů, nicméně poslední zmíněný systém, tedy RCTA je velmi užitečný, protože ke každé nabíjecí stanici musíte najet přední části vozu, kvůli nabíjecímu konektoru. Pokud tedy chcete vyjet, jste nuceni vycouvat a s velkým sedanem je to v podzemních garážích velmi „těsné“, takže akustické i optické upozornění Vám zachrání záda.

Nabíjecí stanice a mobilní aplikace

Jak víte, tento test byl premiérový, takže jsem se snažil dopředu připravit a to ve smyslu, abych si co nejvíce ulehčil práci při hledání nabíjecích stanic. Mým záměrem bylo najezdit co nejvíce kilometrů po Praze na elektrickou energii, což znamenalo často nabíjet, protože dojezd plně nabité Optimy čistě na elektrickou energii činí 50 km! Takže jsem sedl k internetovým diskusím a objevil hned 2 použitelné a fungující aplikace a to:

  • UEmap
  • eNabíjení

Obě aplikace mě nadchly, zejména jejich jednoduchost, intuitivnost, funkčnost a princip ovládání, jsou si velmi podobné. Při prvním spuštění si vyfiltrujete jaký typ nabíjecího konektoru máte (Mennekes Typ 2) a způsob platby (čip ČEZ + zdarma). Další spuštění jsou již jednoduchá s automatickou lokalizací polohy a nabídkou vyfiltrovaných nabíjecích stanic v okolí.

Bohužel nabíjecí infrastruktura je v České republice velmi nedostatečná, nejlepší pokrytí mají velká města, takže pořízení elektromobilu nebo Plug-in hybridu je stále v současné době poněkud diskutabilní, navíc neexistují žádné příspěvky nebo úlevy pro tyto vozy, které by motivovaly potencionální majitele. Během testu se mi stávalo, že jsem se sice blížil k nabíjecí stanici, nicméně jsem ji nemohl například v podzemních garážích najít, vlivem nedostatečně viditelných poutačů!

 

Proces nabíjení je velmi jednoduchý, stačí:

  1. vybrat na základě svých preferencí nabíjecí stanici,
  2. autorizovat se pomocí čipu poskytovatele,
  3. zvolit nabíjecí slot,
  4. připojit vůz pomocí (svého) nabíjecího kabelu ke stanici,
  5. zahájit nabíjení,
  6. odhlásit se, aby nedošlo k vytažení kabelu z automobilu nebo stanice.

Doba nabíjení se u jednotlivých výrobců liší, konkrétně Kia Optima PHEV se z 20% kapacity baterie nabila do 100% kapacity v nabíjecí stanici zhruba za 2:50h. Pokud jsem neměl k dispozici nabíjecí stanici a byl nucen nabíjet doma z klasické elektrické zásuvky (230V) doba nabíjení se pohybovala okolo 5h.

 

Aktualizovaná mapa nabíjecích stanic

Závěr

Pokud zvažujete nad přechodem od konvenčního pohonu k elektromobilu, plug-in hybrid je výborným „trenažerem“, protože Vás naučí hospodařit s elektrickou energii a přitom máte stále v podvědomí, že je tady 50l benzínu, které Vás dovezou do cíle i tehdy, když se baterie vybíjí.

Bohužel argumentem PROTI, stojí nedostatečná infrastruktura a vysoká pořizovací cena. Kia Optima PHEV je však velmi vybaveným manažerským vozem, který zaujme svým neotřelým designem a bezpečnostními technologiemi. Jednou stránkou však zcela nenadchne a to infotainmentem, ten je průměrný, sice funkční, ale v žádném případě se nedá mluvit o hi-tech, takže je třeba na něm do budoucna zapracovat, alespoň přidat Mirrorlink a přitlačit na urychlení podpory Apple CarPlay a Android Auto pro české zákazníky!

 

Foto: Petr Vocelka

Written by:

Published on: 31.7.2017

Filled Under: Novinky, Recenze automobilů

, , , , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *